Nooit meer aan de laadpaal
Bij normaal dagelijks gebruik hoeft-ie nooit aan de laadpaal: dat is de belofte van de fabrikant van deze spectaculaire zonne-auto.
Vijftien jaar geleden introduceerde Aptera Motors een hypergestroomlijnde driewielige auto met een lichtgewichte kunststof carrosserie. De tweepersoonsauto had een extreem laag benzineverbruik van 0,71 liter per honderd kilometer.
Tot productie kwam het niet, maar nu is het Amerikaanse bedrijf terug met een elektrische variant voorzien van zonnecellen. Ze claimen dat je de accu’s bij gemiddeld dagelijks gebruik zelfs nooit hoeft bij te laden.
Stroomlijn
De 4,4 meter lange stroomlijnvorm van het pre-productieprototype houdt het midden tussen een dolfijn en een afgeplatte druppel. Hierdoor is de luchtweerstandscoëfficient (of Cw-waarde) slechts 0,13: ongeveer de helft van de best gestroomlijnde productieauto’s.
De carrosserie is gemaakt van hele sterke, lichtgewichte composietmaterialen op basis koolstof, kevlar en hennep. Ieder wiel is uitgerust met een vloeistofgekoelde elektrische naafmotor.
Zonnecellen
Op de neus en het dak van Aptera ligt drie vierkante meter aan zonnecellen. Deze kunnen volgens de fabrikant, onder ideale omstandigheden, voldoende elektriciteit opwekken om ruim zeventig kilometer per dag af te leggen. Of dat lukt is weer sterk afhankelijk van het gebruik.
De gebruikersinterface geeft de chauffeur feedback over manieren om energie te besparen. Stoor je je daar niet aan, dan trekt de Aptera in ruim 3,5 seconde vanuit stilstand op naar de honderd kilometer per uur en kun je een maximumsnelheid van tegen de 180 kilometer per uur halen.
Nieuwsbrief
Vind je dit een leuk artikel? Abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Reserveren
Geïnteresseerden kunnen al een Aptera uit de gelimiteerde productierun voor 2021 reserveren. Ze kunnen onder meer kiezen uit front-wheel-drive of all-wheel-drive en accupakketten voor een bereik van 400, 645, 965 of 1600 kilometer.
Afhankelijk van de uitvoering ligt het voertuiggewicht tussen de achthonderd en duizend kilogram en loopt de prijs van ongeveer 21.000 tot 38.000 euro. Aptera Motors streeft ernaar het voertuig ook goedgekeurd te krijgen voor de EU.
Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Aptera