Vandaag presenteert het Nederlandse bedrijf PAL-V International zijn vliegende auto, de PAL-V Liberty, op de internationale autosalon in Genève.

De Personal Air and Land-Vehicle (PAL-V)  kan binnen enkele minuten worden getransformeerd tot weg- of luchtvoertuig (lees: ‘Nederlandse vliegende auto is bijna klaar voor de start’).

 

De PAL-V als gyrokopter. Bron: PAL-V.

Rotor

De PAL-V is onder andere gebaseerd op de techniek van de gyrokopter: hij heeft een duwpropeller aan de achterkant en een rotor op het dak. De duwpropeller zorgt voor voorwaartse snelheid tijdens het opstijgen, waarna de rotor gaat draaien door de luchtstroming. De rotor levert dan de aerodynamische lift, net zoals de vleugel van een vliegtuig. De rotor zelf is niet aangedreven.

Op de weg zijn de mast en rotor van de PAL-V naar achteren ingeklapt. Het voertuig rijdt met een maximale snelheid van 160 km/h.

 

Vliegen

Om te vliegen, moet de bestuurder beide handmatig uitklappen. Voor het opstijgen heeft de PAL-V een startbaan van zo’n 180 m nodig; voor het landen slechts 30 m. In de lucht heeft het voertuig een maximale snelheid van 180 km/h.

Het productiemodel was vorig jaar al af (lees: ‘Productiemodel van vliegende auto’), maar PAL-V hield het ontwerp van het commerciële model tot vandaag geheim.

De PAL-V heeft plek voor twee personen. Het bedrijf hoopt volgend jaar de eerste sleutels te overhandigen, nadat de certificering rond is. De PAL-V Liberty kost naar verwachting € 500.000.

Credits openingsfoto en gallerij: PAL-V.