In no-time een elektromotor op de achteras van een mountainbike plaatsen voor wat meer power. Dat kan met het nieuwe Elevate-aandrijfsysteem.

Door de populariteit van de elektrische fiets komen er ook steeds meer manieren om een gewone fiets elektrisch te maken. Bijvoorbeeld door het voor- of achterwiel te vervangen door een wiel met ingebouwde elektromotor. Of door een hulpmotor te plaatsen die via een rol direct de fietsband aandrijft – als een soort veredelde Solex.

De Amerikaanse startup Bimotal ontwikkelde een systeem speciaal voor mountainbikes, waarbij de elektromotor in no-time op de achteras kan worden geplaatst of weer verwijderd.
 


Eenmalig montagewerk

Om het Elevate-aandrijfsysteem te gebruiken is wel wat eenmalig montagewerk nodig. Eerst moet je het achterwiel verwijderen en de remschijf vervangen door een exemplaar met tandwiel.

Daarnaast moet je op de bevestigingspunten voor de remklauw een montageplaat voor de elektromotor plaatsen. En natuurlijk nog de benodigde bedrading aanleggen vanaf de elektro­motor naar de bedienings­hendel op het stuur en naar de accu van 250 wattuur.

De accu is rond en wordt simpelweg in de bidonhouder vastgeklikt. De elektromotor van 750 watt wordt met twee snelkoppelingen op de montageplaats bij het achterwiel vastgezet. Het vrijliggende tandwiel van de elektromotor haakt voor de overbrenging in het tandwiel op de remschijf.


Tot 45 kilometer per uur

Motor en accu zijn volgens Bimotal in twintig seconden te verwijderen. Dan blijft er nog voor tweehonderd gram aan onderdelen op de fiets zitten. Het complete systeem inclusief alle onderdelen weegt 2,7 kilogram.

Met het Elevate-aandrijfsysteem zijn snelheden tot 45 kilometer per uur mogelijk. Afhankelijk van het gebruik biedt de accu een bereik van zo’n 25 tot bijna 50 kilometer. (PS) 


Tekst: Paul Schilperoord