Meer automerken verdacht van sjoemelsoftware
Bij de helft van de auto’s die de Rijksdienst voor het Wegverkeer aan een praktijktest heeft onderworpen, veranderen emissies op onverklaarbare wijze: op basis van snelheid, tijd, temperatuur of afstand. Dat wijst op sjoemelsoftware, al houdt de keuringsdienst nog een slag om de arm.
De test werd uitgevoerd rond het centrum van de RDW in Lelystad en op de aldaar aanwezige testbaan, met dertig van de meest populaire autotypen. De test omvatte koude starts, starts met een warme motor, met gebruik van airco en verlichting, met afwijkende snelheden, kortom, met zo veel mogelijk variaties op de standaard testcyclus.
Dat alle diesels een aanzienlijk hogere uitstoot van NOx hebben dan de toegestane limiet is inmiddels geen verrassing meer. Wat het meest opvalt is dat bij de helft van de gekeurde typen de NOx-emissie onverklaarbaar omhoog schiet, zodra de door de RDW uitgevoerde test duidelijk afwijkt van de standaard typekeuring. Dat geldt wanneer:
- de rijtijd langer is
- de rijafstand groter is
- de snelheid hoger is
- de buitentemperatuur lager is
‘In al die gevallen wordt het emissiebestrijdingssysteem anders aangestuurd dan tijdens de gebruikelijke testcyclus’, schrijft de RDW. Kennelijk zijn deze voertuigen uitgerust met zogeheten defeat devices, speciale instructies om de typegoedkeuring voor de gek te houden.
Volkswagen-Caddy sjoemelt als verwacht
Om nog eens te controleren of die afwijking ook werd gevonden bij Volkswagen, werd met dezelfde testprocedure een VW-Caddy onder handen genomen. Bij ‘normaal’ rijgedrag had die een NOx-uitstoot van 961 tot 1099 mg/km, bij de gebruikelijke testcyclus was die slechts 214-271 mg/km. Op dat moment deed de sjoemelsoftware van VW zijn werk: die herkent de testcyclus en past het motormanagementsysteem zo aan dat de uitlaatgassen maximaal van NOx worden gereinigd.
De zestien verdachte autotypen
Bij welke zestien autotypen werden afwijkingen geconstateerd die wijzen op een defeat device?
De onderstaande tabel geeft een overzicht bij welk autotype welke afwijking werd geconstateerd:
autotype | tijd | afstand | snelheid | temperatuur |
---|---|---|---|---|
Jeep Wrangler Unlimited Van | ||||
Jeep Grand Cherokee | ||||
Jeep Wranger Unlimited | ||||
Hyundai I40 | ||||
Kia CEE D | ||||
Kia Optima | ||||
Kia Sorento | ||||
Volvo XC 90 (euro5) | ||||
Volvo XC 90 (euro6) | ||||
Chevrolet Aveo | ||||
Suzuki SX 4 | ||||
Suzuki Vitara | ||||
Opel Mokka (lagere cilinderinhoud) | ||||
Opel Mokka (hogere cilinderinhoud) | ||||
Chevrolet Orlando | ||||
Chevrolet Cruze |
De RDW houdt nog een slag om de arm en wil nog niet concluderen dat de genoemde auto's zo’n defeat device ook daadwerkelijk aan boord hebben. Er volgen eerst nog testen op de rollenbank en gesprekken met de betreffende autofabrikanten die het afwijkende gedrag moeten verklaren. Zo kennen de goedkeuringsvoorschriften de bepaling dat er van de gestelde emissiegrenzen mag worden afgeweken wanneer dit voor het goed functioneren van de motor noodzakelijk is. Typisch een door de autolobby bedachte vluchtroute.
Het laat onverlet dat de resultaten die de RDW nu bekendmaakt er geen twijfel meer over laten bestaan dat de genoemde autofabrikanten ver willen gaan om zich niet aan strengere emissienormen te hoeven houden.