Maken ledlampen en een app het zebrapad veiliger?
Zuid-Koreaanse ingenieurs hebben een systeem bedacht waarmee ze zebrapaden veiliger hopen te maken. Het bestaat uit tal van extra lichten, waarschuwingssignalen en een app. De vraag is: gaat deze kermis werken? Of moeten overstekende voetgangers en automobilisten gewoon beter opletten?
Het is een doel waar niemand tegen kan zijn: te proberen het aantal aanrijdingen op en rond zebrapaden terug te dringen. Credits dus voor deze onderzoekers van het Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology die hun ‘next-generation pedestrian traffic accident prevention system’ onlangs presenteerden (persbericht).
Voetganger detecteren
Het experimentele zebrapad bestaat uit verschillende maatregelen die automobilisten op overstekende voetgangers moeten attenderen en vice versa. In het systeem staat een infraroodcamera centraal, die ook bij mistig weer en in het donker een voetganger detecteert die komt aanlopen.
Is dat het geval, dan floepen ledlampen in het wegdek aan (zie de foto rechts). Die zijn opvallend, maar niet zo fel dat ze de automobilist verblinden. Komt de auto binnen 30 meter van het zebrapad, dan gaat ook nog een elektronisch bord aan dat de bestuurder moet waarschuwen voor de voetganger.
Geluidssignaal
Waren de beschreven maatregelen tot nu toe bedoeld voor automobilisten, ook de voetganger wordt gewaarschuwd. Met een geprojecteerde waarschuwingsboodschap vlak voor zijn neus op het wegdek bijvoorbeeld. ‘Erg handig voor mensen die op hun telefoon kijken en oude mensen’, jubelt nieuwswebsite NewAtlas. Tegelijk klinkt een geluidssignaal. En alsof dat nog niet genoeg is, geeft de telefoon van de voetganger een waarschuwingssignaal via een app.
Tests met bestuurders
Volgens het persbericht van de Zuid-Koreanen is hun systeem effectief. Ze hebben al een reeks tests uitgevoerd met ongeveer 1.000 bestuurders, waarvan een deel het zebrapad naderde zonder waarschuwingssysteem, en een ander deel met het nieuwe systeem.
Daarbij minderde 83 % van de proefpersonen vaart als reactie op de signalen van het waarschuwingssysteem. En op stadswegen (maximumsnelheid 50 kilometer per uur) ging de snelheid van de auto met 20 % méér omlaag dan bij proefpersonen die hetzelfde zebrapad naderden, maar dan zonder alle toeters en bellen.
Vastgelijmd aan het schermpje
Een succesverhaal dus, zou je zeggen. Toch is de vraag gerechtvaardigd of de Zuid-Koreanen het juiste (zebra)pad zijn ingeslagen. Het is natuurlijk verleidelijk om de oplossing voor een probleem te zoeken in meer technologie. Maar zou het werkelijk zinvol zijn om de voetgangers te waarschuwen via hun smartphone? Het probleem van vandaag de dag lijkt veeleer dat veel mensen te sterk zijn vastgelijmd aan hun schermpjes. Tel daar nog eens bij op de gewoonte om met een koptelefoon op je hoofd door het verkeer te gaan, wat ook al niet bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Misschien moeten we weer leren om in het verkeer even los te komen van onze gadgets en met open ogen en oren de omgeving in ons op te nemen. Dat is een stuk veiliger, en dan is een duur systeem (de kosten worden geschat op een kleine 12.000 euro per zebrapad) als dat van deze Zuid-Koreaanse ingenieurs helemaal niet nodig.
Beeldmateriaal Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology