Wie zonder trapondersteuning op een elektrische fiets rijdt moet daarbij de weerstand van de elektromotor overwinnen. De Duitse startup Lemmo voorkomt dat met een ontkoppelbare motor.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Lemmo, dat staat voor light electric micro mobility, introduceert met de One een stevige fiets voor wisselende omstandigheden. Zo kan de gebruiker eenvoudig schakelen tussen fietsen met elektrische trapondersteuning of zelf geruisloos trappen.

Dat gaat door een knop op de achteras uit te trekken en opzij te draaien. Hierdoor wordt de motor ontkoppeld van de wielnaaf en is er geen mechanische wrijving meer.



Fietsbatterij dient ook als powerbank

Daarnaast is ook het Smartpac-batterijpakket eenvoudig van het frame te verwijderen. Dit gaat door de batterij van achter het balhoofd weg te schuiven over de onderste framebuis.

Hiermee wordt het gewicht van de fiets verminderd van achttien naar vijftien kilogram. De Smartpac-batterij is ook te gebruiken als powerbank, bijvoorbeeld om een laptop of andere mobiele apparatuur van stroom te voorzien.


Trapondersteuning

De Lemmo One heeft een gepoedercoat aluminium frame met een voorvork van carbon. Standaard is de One uitgerust met onder meer een antidiefstalalarm, gps-tracking, een lcd-display in het frame en hydraulische schijfremmen.

De motor biedt trapondersteuning tot snelheden van 25 kilometer per uur. De batterij biedt voldoende capaciteit voor een rijbereik van honderd kilometer. Opladen van een lege batterij duurt drieënhalf uur. 


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Lemmo