Kaeser introduceerde een nieuwe service die de aanvoer van perslucht garandeert. De klant kan voortaan kiezen: hij koopt een Kaeser- compressor en regelt het verder zelf óf hij koopt kubieke meters voor een vaste prijs en laat het aan Kaeser over hoe die gecomprimeerde lucht in de installaties komt.

‘Onze klanten willen een efficiënte productie van perslucht, net zoals ze efficiënt gas- of elektriciteitsverbruik willen’, zegt Falko Lameter, Chief Information Officer van Kaeser Kompressoren. ‘Hoe ze dat krijgen, is voor de klant minder van belang. Maar ze willen per se geen uitval van de energiebron.’ Kaeser verkoopt dus niet meer zijn pomp, maar de luchtdrukservice.

Kaeser kon deze stap maken dankzij het gedigitaliseerde analyse- en bewakingssysteem van zijn compressoren, dat via internet met de servicecentrale is verbonden. Het bedrijf ontvangt en analyseert realtime gebruiksdata, en observeert realtime via ingebouwde sensoren de toestand van zijn persdrukinstallaties, waar ter wereld die ook staan. ‘We kunnen nu voorspellen waar en wanneer een onderdeel aan het slijten is of waar iets fout dreigt te gaan, zodat we op tijd onderhoud en reparaties kunnen verrichten’, aldus Lameter.