Innovatieve geleiderail vergroot verkeersveiligheid
Ingenieursbureau Witteveen+Bos heeft samen met bouwconcern BAM Verkeerstechniek en producent Saferoad Holland de Compact Ecorail ontwikkeld, een geleiderail die dankzij het ontwerp kabels en boomwortels in de grond vermijdt.
Provinciale en gemeentelijke wegen zijn de gevaarlijkste van het wegennet. En juist bij deze wegen is het niet altijd mogelijk overal een geleiderail langs de weg te plaatsen. Soms is de afstand tussen de weg en een boom te krap. Of er liggen kabels en leidingen in de berm die kunnen beschadigen als een funderingspaal loodrecht de grond in moet.
Ingenieursbureau Witteveen+Bos, bouwconcern BAM Verkeerstechniek en producent Saferoad Holland bedachten voor de provincie Friesland een vernuftige oplossing voor dit probleem. Hun uitvinding Compact Ecorail moet provinciale wegen een stukje veiliger maken.
De paal van de Compact Ecorail bestaat uit twee delen. ‘Het deel onder de grond gaat niet recht naar beneden’, zegt Jorian Wals, projectleider vanuit Witteveen+Bos. ‘Deze paal gaat onder een hoek van 45 graden de grond in.’ Zo gaat de paal boven de bekabeling langs die net naast de weg ligt en langs de wortels van bomen die dichtbij de weg staan.
Stemmen
Dit is een van de twaalf genomineerden voor De Vernufteling 2020. Bekijk hier alle kandidaten of stem op dit project bij NLingenieurs.
Koppelstuk
Tussen het schuine ondergrondse en het rechtopstaande bovengrondse deel zit een boomerangvormig koppelstuk. ‘De paal van een traditionele geleiderail heeft een C-profiel. Dat vangt de energie van een klap van een auto op door te draaien en vervolgens te buigen’, zegt Henk Zwartenkot, directeur bij Saferoad Holland. ‘Wij hebben een manier moeten bedenken die garandeert dat de nieuwe paal, bestaande uit twee stukken, de klap net zo goed kan opvangen.’ Het unieke ontwerp van het koppelstuk zorgt hiervoor.
Natuurlijke uitstraling
Bijkomend voordeel is dat deze rail makkelijk is te vervangen. ‘Bij een botsing vangen de paal boven de grond en het koppelstuk de klap op. Alleen die delen moeten we dan repareren’, zegt Bert Borger van BAM. ‘De schuine paal onder de grond blijft onbeschadigd.’ Daarnaast heeft het team ervoor gekozen de rail te leveren in cortenstaal, een bruinkleurige metaallegering. ‘Het geeft de rail een natuurlijke uitstraling én er vindt geen uitloging van zink in de berm plaats’, zegt Wals.
Veiligheidstest
De Compact Ecorail is inmiddels geslaagd voor de veiligheidstest. Bij zo’n test rijdt een auto met tachtig kilometer per uur onder een hoek van twintig graden in op de rails. Voordat de Compact Ecorail langs de weg kan worden geplaatst, is nog wel eerst een speciale heimachine nodig die onder de juiste hoek kan heien. ‘Hiervoor laten we een van onze heimachines ombouwen in Italië’, vertelt Borger. ‘Als we deze hebben, kunnen we beginnen met het plaatsen van de geleide rail.’ In mei verschijnen de eerste Ecorails langs de weg.
Stemmen
Dit is een van de twaalf genomineerden voor De Vernufteling 2020. Bekijk hier alle kandidaten of stem op dit project bij NLingenieurs.
Beeld: Witteveen + Bos