Het Zwitserse spoorbedrijf SOB wil in treincoupés geen voorrang geven aan zitplaatsen boven plek voor fietsen. Daarom experimenteert het nu met flexibel inzetbaar treinmeubilair.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


In Nederland vindt de Fietsers­bond dat de Nederlandse Spoorwegen zich actiever moet inzetten om het mee­nemen van fietsen in de trein makkelijker te maken. De fietsplekken in intercity’s zijn bij ons relatief klein en bevinden zich tussen de coupés in langs een wand met klapzittingen. 

Schweizerische Südostbahn (SOB) wil in de Zwitserse treinen zowel personen als fietsen een volwaardige oplossing bieden en ontwikkelde daarom opklapbaar treinmeubilair. Het treinpersoneel kan afhankelijk van de verwachte drukte aan fietsen, bijvoorbeeld in de zomermaanden, een deel van de treincoupé met twee vierzitsopstellingen aanpassen.
 

 


Fietssymbolen op de vloer

Daarvoor moeten SOB-werknemers eerst het tafeltje aan de wand omhoog klappen. Daarna klappen ze de zittingen van de stoelen omhoog, roteren de rugleuningen iets naar voren en draaien de stoelen per twee tegen de zijkant van het treinstel.

Fietssymbolen op de vloer markeren dat deze ruimte voor fietsen is bestemd.


Hangende zitbank

De opklapbare stoelen zijn te monteren op de bestaande montagepunten in Zwitserse treinstellen. Daarnaast experimenteert SOB ook met een hangende zitbank parallel aan de wand.

Bovenop is er bagage­ruimte voor bijvoorbeeld schooltassen. Onder en voor de zitting is ruimte om onder meer bagage, e-scooters of rollators te stallen.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: SOB/Erfindergeist