Als projectleider mobiliteit zette Merel Rozier (Sweco) een innovatief datasysteem op om drukte te voorspellen en te voorkomen.
 

Naam: Merel Rozier
Leeftijd: 30
Opleiding: planologie, Hogeschool Utrecht 
Functie: projectleider mobiliteit, Sweco


Kwam Merel Rozier vroeger thuis na het buitenspelen, dan was ze vaak een kilogram zwaarder dan toen ze op pad ging. ‘Ik verzamelde altijd van alles, had altijd de zakken vol.’ Nog steeds is Rozier graag buiten, of het nu in de bergen is of in de stad. Halverwege de middelbare school zag ze zich in de toekomst in Delft landscape and environment management studeren, uit zorg om de planeet.

Het werd planologie in Utrecht. ‘Ik wil impact maken en had het gevoel dat ik dat als planoloog eerder zou bereiken.’ Dat werd haar al snel uit het hoofd gepraat: het veranderen van de leefomgeving is immers een proces van jaren. ‘Toen ontdekte ik de snellere dynamiek van de mobiliteit. Daar gaan veranderingen veel sneller en zie ik eerder de impact van wat ik doe.’ 

 

Fietsersgedrag

Na een afstudeeronderzoek over de beïnvloeding van fietsersgedrag bij de provincie Utrecht belandde Rozier in Eindhoven, waar ze zich onder meer met het taxibeleid bezighield. 

Ik zit niet erg graag achter een bureau, maar wil op pad, contacten leggen, processen organiseren, projecten leiden

Sinds 2018 werkt ze bij het ingenieurs- en adviesbureau Sweco, waar ze als projectleider mobiliteit bij van alles betrokken wordt. 

‘Ik beschouw mezelf als een generalist. Ik leer veel van specialisten, maar vind het ook leuk om domeinoverstijgend en strategisch bezig te zijn. Daarnaast zit ik niet erg graag achter een bureau, maar wil ik op pad, contacten leggen, processen organiseren, projecten leiden.’


Crowd management

Momenteel is Rozier met name bezig met de ontwikkeling van CROMAS, een crowd management-systeem. ‘We brengen alle beschikbare data samen in één multimodaal dynamisch dashboard’, legt Rozier uit. ‘Zo kun je drukte en beweging niet alleen live zien, maar door de bundeling van actuele en historische data en algoritmen kun je ze ook voorspellen.’

Op een dashboard kan een gemeente of wegbeheerder meekijken naar de ontwikkeling van die drukte en op basis daarvan bijvoorbeeld besluiten verkeersstromen een andere kant op te leiden of het publiek actief te ontmoedigen om nog naar een bepaalde plek te komen. Uiteindelijk komen mensen zo efficiënter op hun bestemming, is het idee, en de leefbaarheid en veiligheid zijn erbij gebaat. 
 

Impact

Het systeem is inmiddels al getest in Flevoland en Amsterdam; nu wordt het voorbereid op een verdere uitrol. Als het zover komt, heeft Rozier exact het soort impact op de leefomgeving waarnaar ze altijd al heeft gestreefd.
 

Alle talenten leren kennen? Kijk in het dossier Techniektalenten 2023.


Foto: Sweco