Het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One, dat Elon Musks 'buizenpost voor mensen' commercieel haalbaar wil maken, heeft een eerste test in een vacuümbuis uitgevoerd. De test was volgens het bedrijf een succes: de pod vloog op magneetkracht met 310 km/h door de buis in Nevada.

Voor Hyperloop One is het een welkome primeur; hun eerdere tests vonden nog in de open lucht plaats en vertelden niets over de werking van het vacuümsysteem. Nu de 500 m lange buis af is, kan het bedrijf eindelijk volwaardige tests uitvoeren.

In de buis was de druk extreem laag: 0,22 mbar, gelijk aan de luchtdruk op 61 km hoogte. Daardoor accelereert het hyperloopkarretje met een klein zetje in korte tijd naar hoge snelheden; er is immers heel weinig luchtweerstand om het af te remmen. Het magneetsysteem zorgt ervoor dat er ook nauwelijks wrijving met de baan is.


Weinig concreet

Vanwege de beperkte lengte van de buis kan de hyperloop nog niet de (theoretische) maximumsnelheid van zo'n 1200 km/h bereiken. Of dat ooit mogelijk is, wordt pas duidelijk als er ooit een functionele hyperloop wordt gebouwd tussen twee steden.

Elon Musk, de ondernemer die het concept nieuw leven inblies, heeft naar eigen zeggen mondelinge toestemming voor een hyperlooptunnel tussen New York en Washington DC. Niemand bij die gemeentes kon Musk's nieuws echter bevestigen, dus de toekomst van de hyperloop is vooralsnog weinig concreet.

 

 

Record

De snelheid van 310 km/h is een record: nog nooit ging een hyperloop 'pod' zo hard. Bij de studentenwedstrijd, opgezet door SpaceX (het ruimtevaartbedrijf van Musk), lagen de topsnelheden onder de 100 km/h.

Eind deze maand komt er een tweede SpaceX-wedstrijd, waarbij het puur draait om het bereiken van een zo hoog mogelijk snelheid en niet om de technische aspecten van de hyperloop. Mogelijk wordt het snelheidsrecord van Hyperloop One daar alweer verbroken.

Hyperloop One lijkt met deze test te bewijzen dat het concept werkt. 'Nu zijn we klaar om te overleggen met partners, klanten en overheden van over de hele wereld om de hyperloop-technologie volledig te commercialiseren', aldus Hyperloop One-CEO Rob Lloyd. Veel landen lieten de afgelopen tijd weten interesse te hebben, hoewel het moeilijk te peilen is hoe serieus die interesse is, of hoeveel een hyperloop zou kosten. Ook Nederland volgt de ontwikkelingen met interesse.