Hoe houd je zoveel mogelijk rijstroken tijdens wegwerkzaamheden open? Door het verkeer om te leiden over een tijdelijke brug: HUGO (HUlpbrug bij Groot Onderhoud). Het concept werd doorontwikkeld door ingenieurs van Bureau de Bont.

Files door wegwerkzaamheden zijn een aanhoudende bron van ergernis. Vaak zijn dan een paar rij stroken afgesloten en moet al het autoverkeer door een flessenhals. Dat is vooral gevaarlijk voor de werklui die de weg weer in orde maken. Het zal niet de eerste keer zijn dat er een auto of vrachtwagen door een afzetting heen rijdt en slachtoffers maakt.

Hoe houd je zoveel mogelijk stroken open? Door het verkeer om te leiden over een tijdelijke brug, bedacht Gert de Haan van wegenbouwer KWS. Het concept werd door ontwikkeld door ingenieurs van Bureau de Bont. Terwijl het verkeer zoveel mogelijk doorrijdt over de noodbrug, kunnen de werkzaamheden aan het wegdek eronder doorgaan.
 

Stemmen
Dit is een van de twaalf genomineerden voor De Vernufteling 2020. Bekijk hier alle kandidaten of stem op dit project bij NLingenieurs.


In een paar uur te plaatsen

De tijdelijke brug, inmiddels HUGO gedoopt (HUlpbrug bij Groot Onderhoud), is in een paar uur te plaatsen of af te breken. ‘Dat is een belangrijk criterium, want voor het neerzetten van de brug moet een weg tijdelijk worden afgesloten. Dat gebeurt dan ook in de nacht’, vertelt Willem de Bont, directeur van Bureau de Bont.

HUGO bestaat uit een aantal aan- en afrijwiggen, twee aanbruggen van zestien meter lang en een middendeel. De hulpbrug is gemaakt van een composietmateriaal dat bestaat uit een mix van hardschuim, hars en koolstof- en glasvezels.
 

Twee meter de hoogte in

Dat maakt de constructie licht van gewicht en toch stijf genoeg om voertuigen te kunnen dragen. Die rijden er makkelijk met zestig kilometer per uur overheen. ‘We denken dat zelfs tachtig kilometer per uur goed mogelijk is. De constructie is er stijf genoeg voor. We gaan nog onderzoeken of een truckchauffeur er niet te veel van schrikt dat zijn voertuig ineens twee meter de hoogte in gaat’, aldus De Bont.
 

Rijkswaterstaat

HUGO is ontwikkeld op een werkhoogte van twee meter. Dat is voldoende voor onderhoudswerk aan voegovergangen bij viaducten, een klus die om de zoveel jaar terugkomt. Rijkswaterstaat heeft toegezegd de HUGO te gaan inzetten bij vijf projecten. ‘Dankzij Rijkswaterstaat die zijn nek uitsteekt, gaan we het ook echt doen. Dat is een compliment waard’, zegt De Bont.

Na deze vijf projecten komen de hulpbruggen beschikbaar voor wegenbouwbedrijven die ze kunnen huren. ‘We maken HUGO graag nog beter, zodat hij is op te bouwen op de vluchtstrook en in één keer op zijn plek is te rijden. En later voorzien we hem misschien van verlichting of matrixborden.’
 

Stemmen
Dit is een van de twaalf genomineerden voor De Vernufteling 2020. Bekijk hier alle kandidaten of stem op dit project bij NLingenieurs.


Foto Bureau de Bont