Vandaag onthulde het Nederlandse CEAD haar nieuwe 3D-printer. Een uniek model dat snel grote dingen kan printen, met twee materialen tegelijk.

Read this article in English

Met een printoppervlak van 4x2x,.5m is het de grootste printer van Europa die daadwerkelijk te koop is. Ook de printsnelheid (gemiddeld 15 kg materiaal per uur) is indrukwekkend. Op de feestelijke presentatie was een grote cabine te zien, geschuurd en geverfd, die zo'n 50 uur printen vroeg. De printer zelf was er ook en aan het werk, zij het op 10 % van zijn maximale capaciteit, anders zou hij te veel lawaai maken tijdens de presentatie.

 

Vezel door de print

Maar wat deze printer echt bijzonder maakt is het feit dat hij tegelijk twee materialen kan printen. Het kan 'gewoon' 3D-printmateriaal combineren met lange, onafgebroken vezels van glas of koolstof. Daardoor zijn de geproduceerde prints veel steviger. En dat zorgt er voor toepassingsmogelijkheden hebben waar de klassieke 3D-printen nu vaak tekort schiet: in zware bedrijfstakken zoals scheepvaart, bouw en transport.

De geprinte cabine van opzij.


Het was niet makkelijk om het systeem zo te bouwen dat de draad precies goed in de print terecht komt. Een spoel voert de draad naar een printkop, waar tegelijktijd het gesmolten printplastic in zit. 'Het vergde veel trial and error voor het systeem echt goed werkte', vertelt CEAD-oprichter en directeur Maarten Logtenberg. Maar het resultaat mag er wezen: de draad zit elke printronde precies in het midden van het plastic.
 

 

Investeerders

CEAD begon vorig jaar met zijn printer. Al snel vond het bedrijf twee investeerders die wel interesse hadden: een producent van op maat gemaakte plastics en een maritiem ingenieursbureau. Die twee zullen ook als eerste een exemplaar van de printer krijgen; het gevaarte dat stond opgesteld bij de onthulling was nog een prototype. 'Medio volgend jaar krijgen we hem binnen, hoop ik', vertelde Jan Schrama van plasticmaker Poly Products.

Allereerst zullen de bedrijven de printer gebruiken voor prototypes. Dat is een markt waar 'gewone' 3D-printers al veel voor gebruikt worden. 'Maar wij hebben hem wel gebouwd om ook eindproducten te maken', vertelt Logtenberg. 'De cabine die we printten kan zo gebruikt worden voor een hijskraan of iets dergelijks.' Fulka Roos van Royal Roos vertelde dat hij de printer zal gebruiken om een schaalmodel te printen van een schip, voor tests in de waterbassins van Marin. 'Normaal zijn die modellen van hout, maar dat vraagt veel handwerk. Met de printer wordt het veel makkelijker.'

Voorbeeldprints uit de grote machine. Met in de vaas de plastickorrels die als printmateriaal dienen, in combinatie met lange vezels.

 

Vervangen van de mal

Uiteindelijk kan de printer bijvoorbeeld scheepsonderdelen bouwen, die nu nog uit een mal moeten komen. Vooral bij unieke onderdelen is zo'n mal eigenlijk te duur. De printer is in die gevallen sneller en makkelijker. En CEAD maakt de claim dat ze ook net zo sterk en betrouwbaar zullen zijn.

Of dat het geval is, moet blijken als de prints daadwerkelijk gebruikt worden.

 

Horizon 2020

Logtenberg vertelt dat hij de printer uiteindelijk voor minder dan een miljoen euro kunnen maken. Naast investeringen van Royal Roos en Poly Products kreeg CEAD een subsidie van de Europese Commissie in het kader van het Horizon2020-project.