Het verkeer wordt drukker en de komende jaren verschijnen mogelijk autonome voertuigen. Om de mobiliteit te garanderen en waar mogelijk te verbeteren, wordt de rol van slimme technologie steeds belangrijker.
 

Het Beste van 2020
Vanaf de redactie van De Ingenieur wensen wij u graag een goed 2020. Ook op technisch gebied belooft 2020 een interessant jaar te worden, vol vernieuwing. Maar welke technologieën breken door? Welke technische oplossingen gaan het verschil maken voor onze samenleving? Wij hebben er voor u acht uitgelicht; dagelijks presenteren wij een nieuwe op onze website.


Beheerders van verkeerslichten staan voortdurend voor een dilemma. Kiezen ze ervoor het verkeer zo soepel mogelijk te laten doorstromen, dan kunnen ze toestaan dat een verkeerslicht een paar tellen langer dan gepland groen blijft om net die ene auto door te laten rijden. Maar ze kunnen er ook voor kiezen de automobilisten exact te informeren over welke snelheid ze moeten aanhouden om verderop niet voor rood te hoeven stoppen.

Dat klinkt aantrekkelijk, maar dan is het niet langer mogelijk om de lichten flexibel te bedienen voor die ene achteropgeraakte auto. Spontaan een licht langer op groen laten zou immers de informatievoorziening aan al het andere naderende verkeer waardeloos maken.
 

Snelheidsadvies

‘Aan de ene kant hebben we de wens het verkeer dynamisch te regelen, aan de andere kant bestaat de behoefte om de informatiestromen zo betrouwbaar mogelijk te houden’, zegt Jeroen Brouwer van ingenieursadviesbureau Sweco. Brouwer is teamleider van het Smart Traffic-project bij Sweco, dat inmiddels heeft geresulteerd in software die de afgelopen maanden heeft proefgedraaid in de gemeente Helmond. Binnenkort krijgt de software een update waarna iedere naderende verkeersdeelnemer (zowel automobilisten als fietsers) met een speciale app een op maat gemaakt snelheidsadvies krijgt.
 

Betrouwbaar

‘We noemen de balans tussen optimaliseren en informeren briljant verstarren’, zegt Brouwer. ‘De software is continu aan het rekenen op basis van alle data die die binnenkrijgt. Maar om een betrouwbaar snelheidsadvies te kunnen geven, bevriezen wij het schema tien tot vijftien seconden voordat het stoplicht weer verspringt.’

Dat voorkomt last second-aanpassingen om die ene gemiste auto nog net door te laten en maakt het snelheidsadvies voor de verkeersdeelnemers zeer betrouwbaar. Voorwaarde is wel dat er veel data worden verzameld. Dat gebeurt door camera’s langs de weg, lussen in het wegdek en sensoren nabij de verkeerslichten. Ook de auto’s en fietsers zelf laten via gps hun aanwezigheid aan de verkeerslichten weten.
 

Tijdwinst

Het systeem heeft grote potentie. In de toekomst, wanneer zelfrijdende auto’s afhankelijk zijn van stabiele, betrouwbare data, maar ook nu al. Volgen automobilisten het snelheidsadvies op, dan hoeven ze niet langer te remmen voor verkeerslichten en weer op te trekken bij groen, wat behalve tijdwinst ook veel brandstof en dus uitstoot scheelt.

‘Met de komst van zelfrijdende auto’s zal de wereld gaan veranderen’, zegt Brouwer. ‘Gemeenten kunnen nu al stappen zetten om zich daar goed op voor te bereiden, door de bediening van verkeerslichten en regulering van het verkeer beter op elkaar af te stemmen.’
 

Tijdschrift

DIt artikel maakt deel uit van de special Het Beste van 2020 in het januarinummer van De Ingenieur. Koop de digitale versie voor € 7,50, of neem - met een flinke korting van 25 % - een digitaal jaarabonnement van twaalf nummers voor € 69,-.


Openingsfoto Een kruising van de N349 in Almelo. De verkeerslichten op deze kruising springen voortaan niet zomaar op rood of op groen, maar geven op basis van data eerst een betrouwbaar snelheidsadvies.