De Flying V, een Delfts prototype van een geheel nieuw vliegtuigconcept, heeft voor het eerst gevlogen. De vlucht met een schaalmodel op een vliegbasis in Duitsland verliep succesvol.  

Aan de TU Delft wordt al anderhalf jaar gewerkt aan de Flying V, een uit één grote vleugel bestaand vliegtuig dat veel minder weerstand moet ervaren en een stuk lichter is dan een gewoon vliegtuig. Dat zou zeker twintig procent schelen in het brandstofverbruik.


Dynamische omstandigheden

De testvlucht werd uitgevoerd met een drie meter groot schaalmodel en was bedoeld om vast te stellen hoe het toestel zich gedraagt in dynamische omstandigheden. Promovendus Nando van Arnhem liet het toestel via een radioverbinding opstijgen, een aantal testmanoeuvres uitvoeren en landen.

De vlucht verliep succesvol. Volgens de makers bleek het zwaartepunt van het vliegtuig iets verder naar achteren te liggen dan ze hadden berekend. Het team plaatste daarom nog voor de vlucht extra gewicht in de neus en verschoof het landingsgestel iets naar voren, om instabiliteit te voorkomen.

Daarnaast vertoonde het toestel 'wiebelingen' in de lucht. 'Aerodynamische berekeningen hadden dit al voorspeld, maar nu deze bevestigd zijn, kan het team het schaalmodel erop aanpassen', aldus het team in een persbericht.

De vlucht vond al in juni plaats, maar pas dinsdag gaf het team de resultaten prijs. 


KLM

De Flying-V moet uiteindelijk dezelfde spanwijdte krijgen als een Airbus A350. De inzet van het vliegtuig zou dan ook geen ingrijpende wijzigingen vereisen in de infrastructuur van de luchthavens: de huidige gates, taxibanen en hangars volstaan.

De Flying-V kan in de standaardfiguratie 314 passagiers vervoeren en 160 kubieke meter vracht, beide nagenoeg gelijk aan die van de Airbus, dat al interesse heeft getoond. KLM is een van de financiers van het project.  


Foto: TU Delft