Automatische schadebeeldherkenning brengt slijtage en schade aan bruggen en andere kunstwerken beter, sneller en goedkoper in beeld dan toe nu toe mogelijk was.  

 

Dit is een van inzendingen voor De Vernufteling 2021, de jaarlijkse prijs die Koninklijke NLingenieurs in samenwerking met De Ingenieur uitreikt aan het advies- of ingenieursbureau met het meest vindingrijke project. Naast een prijs van een vakjury is er ook een publieksprijs. Hiervoor kunt u meestemmen van 11 januari tot 21 januari 2022. Een overzicht van alle inzendingen vindt u in ons dossier De Vernufteling 2021.

 

Bruggen moeten regelmatig geïnspecteerd worden. Zitten er geen scheurtjes in, zijn er geen beginnende vervormingen, waar vindt roestvorming plaats? Zo’n inspectie is een flinke klus, die veel tijd en geld kost en vaak ook tot verkeershinder leidt.


Ingenieurs- en adviesbureau Antea Group ontwikkelde daarom een nieuwe inspectiemethode: automatische schadebeeldherkenning. Hierbij brengen hoge resolutiecamera’s bevestigd aan drones de gehele constructie in beeld. Vervolgens maakt men met behulp van de beelden een computermodel van de constructie (een digital twin), waarna een goed getraind algoritme in dit model de corrosievorming en eventuele schade opspoort. 

 

Makkelijk en veilig

‘Met name bij bruggen die moeilijk toegankelijk zijn, bewijzen de drones hun waarde’, zegt senior adviseur Rendel Verkijk van Antea Group. Met de traditionele methode waren hoogwerkers en pontons nodig om bij deze bruggen schade op te sporen. Lastig bereikbare plekken zijn met drones echter makkelijker en veiliger in beeld te brengen.

 

Kwaliteit

Het algoritme haalt vervolgens veel meer informatie uit de beelden dan een inspecteur zou doen: bij een reguliere inspectie worden doorgaans zo’n 600 beelden beoordeeld, met het algoritme zijn dit er 11.000. De inspecteur kan nu zijn of haar expertise inzetten om de gegevens te interpreteren. Verkijk: ‘Uiteindelijk gaat de kwaliteit van de inspectie hiermee omhoog.’ 

Een extra voordeel van de nieuwe werkwijze is dat de ingenieurs de digital twin kunnen bewaren. Daardoor wordt het makkelijker de slijtage van een constructie door de tijd heen te volgen.

 

Boogconstructie

De automatische schadebeeldherkenning is al meerdere keren gebruikt. Zo heeft Antea Group in 2021 de boogconstructie van een brug over het Amsterdam-Rijnkanaal met de nieuwe aanpak geïnspecteerd. Dat project, van de eerste dronevlucht tot de oplevering van het rapport, duurde al met al veertien dagen. Dat is twee keer zo snel als met de traditionele methode: normaal gesproken kost alleen de analyse van de beelden een inspecteur al één of twee weken.


Openingsfoto: Antea Group