In de nasleep van de affaire met de sjoemeldiesels van Volkswagen in de VS, ondervindt het Duitse bedrijf nu opnieuw tegenslag. De milieuautoriteit CARB van de staat Californië heeft het voorstel afgekeurd dat Volkswagen had gedaan om de voertuigen aan de milieu-eisen te laten voldoen. ‘Te weinig uitgewerkt en niet overtuigend genoeg’, aldus het harde oordeel.

In 2015 kwam in de VS aan het licht dat Volkswagen in verschillende modellen van zijn dieselauto’s software had ingebouwd die de emissies tijdens de certificeringstest kunstmatig omlaag bracht. Zodra de auto op de weg reed, gingen de emissies fors omhoog. Daarmee hebben de auto’s alleen al in Californië duizenden tonnen NOx de lucht in geblazen, die de gezondheid van bewoners mogelijk heeft geschaad, zo verwoordt de California Air Resources Board (CARB) het in een persbericht (‘Air Resources Board rejects VW 2-liter diesel recall plan’).

Ureum

De sjoemelsoftware zit in dieselauto’s met 2-liter-motoren uit de bouwjaren 2009 tot en met 2015. De modellen variëren van de Volkswagen Beetle tot de Volkswagen Golf en zelfs de Audi A3. CARB had Volkswagen opgedragen om met een voorstel te komen wat het met getroffen wagens wilde doen om te zorgen dat de emissies binnen de normen zouden vallen.

De lean NOx-trap

Het plan van Volkswagen is (nog) niet openbaar, maar volgens berichten wilde Volkswagen de software aanpassen en een meer robuust systeem inbouwen om de uitstoot van stikstofoxiden omlaag te brengen.

Nu zit er in de modellen een zogeheten lean NOx-trap waarin de stikstofoxide wordt opgevangen en die, als hij zijn werk doet, regelmatig moet worden ‘geleegd’.  De sjoemelsoftware zorgde ervoor dat deze NOx-val bij het rijden op de weg nauwelijks werd gebruikt, en dus ook nauwelijks hoeft te worden geleegd.

NOx-afvang met ureum (AdBlue)

Het aangepaste systeem gebruikt de inspuit van ureum, waarmee de NOx wordt omgezet in onschadelijk stikstofgas en water. Daarbij wordt ook een ureum tankje (bekend onder de merknaam AdBlue) toegevoegd, dat regelmatig moet worden bijgevuld.

Dit zogeheten plan keurt CARB nu af op de volgende punten (‘VW 2-liter diesel car denial of recall, and Notice of Violation-FAQ’):

 

  • het bevat lacunes en heeft te weinig detail;
  • de beschrijvingen van voorgestelde reparaties zijn te weinig gedetailleerd om technisch beoordeeld te kunnen worden en
  • het voorstel gaat onvoldoende in op de impact van de maatregelen op prestaties, emissies en veiligheid van de voertuigen.

CARB stuurt Volkswagen nu terug naar de schrijftafel.

Californië is extra streng op luchtkwaliteit, omdat bepaalde stedelijke gebieden tot de meest vervuilde van het land behoren. De smog van autostad Los Angeles is berucht, maar ook in andere gebieden overschrijden de concentraties van fijn stof en ozon (reactieproduct van NOx) de gezondheidswaarden.