BMW tilt fietspad naar een hoger niveau
Het Duitse autobedrijf BMW heeft in China het concept gepresenteerd van een fietspad voor e-bikes dat op palen staat en waarbij gebruikers het drukke autoverkeer ontwijken. Het bedrijf wil de eerste verhoogde fietspaden in Shanghai gaan aanleggen.
In Nederland hebben fietsers het erg goed getroffen. We hebben duizenden kilometers fietspad aangelegd, verspreid over ons land en zelfs in de grote steden liggen die fietspaden vaak gescheiden van de stroken voor auto’s. Dat maakt dat fietsers snel en veilig op hun bestemming kunnen komen.
Ook in Chinese steden is de fiets een populair vervoermiddel, hoewel de verkeersveiligheid daar doorgaans wat minder is. Het is dan ook niet zo heel vreemd dat het idee voor deze innovatieve fietspaden uit China komt: BMW heeft met zijn Shanghaise kantoor, en in samenwerking met de Tonji University in die stad, het concept BMW Vision E3 Way ontwikkeld. Dit is een fietspad boven het maaiveld, dat ook nog eens grotendeels overdekt is. De E3 staat voor: elevated, electric, efficient. Gebruikers rijden met hun e-bikes over het fietspad, dat bedoeld is voor woon-werkafstanden tot 15 km.
Dit futuristische fietspad zal gaan bestaan uit stroken waarin e-bikes zich met maximaal 25 km/h voortbewegen. Dan zijn er op bepaalde plekken op- en afritten, die bestaan uit hellingbanen die, eenmaal naast de hoofdweg gekomen, overgaan naar in- of uitvoegstroken.
Doorstroming
Volgens BMW hebben haalbaarheidsstudies uitgewezen dat een dergelijk systeem de doorstroming van het verkeer bevordert, de uitlaatgassen vermindert en de reistijd verkort. Camera’s houden de verkeersstromen in de gaten en die worden geanalyseerd met kunstmatige intelligentie. Op basis daarvan zijn de stromen te optimaliseren, bijvoorbeeld door opritten druppelgewijs te openen en af te sluiten; of door op matrixborden de ideale snelheid aan te geven.
Loopbruggen
Het concept doet wat denken aan de loopbruggen die universiteiten en grote bedrijven gebruiken om medewerkers en studenten snel van het ene naar het andere gebouw te laten lopen. BMW maakt er echter een kilometers lang fietspad van, bedoeld voor e-bikes, elektrische scooters en steps. Doordat het fietspad boven het maaiveld uittorent, hebben de fietsers geen last van het regelmatig vaststaande autoverkeer en vice versa.
Alleen e-bikes
Het plan heeft wel een nadeeltje: volgens de website Automotive News zullen ouderwetse fietsen zonder accu verboden worden in het BMW-concept, onder het mom van de veiligheid. E-bikes gaan nu eenmaal harder dan de (meeste) door benen aangedreven fietsen, dus het is veiliger als iedereen ongeveer even hard gaat. Wie zelf zelf geen e-bike bezit, kan er op verschillende locaties eentje huren.
De overkapping van het fietspad is fijn bij regenbuien, maar het kan het ook erg warm maken voor gebruikers doordat een tunnel de natuurlijke ventilatie tegenhoudt. Daar zegt BMW iets op gevonden te hebben: het wil regenwater gaan opvangen en inzetten voor het koelen van de ruimtes.
Het fietspad-concept van BMW is modulair opgebouwd, dus het kan in verschillende lengtes en vormen worden neergezet. Dat betekent dat het voor verschillende steden geschikt gemaakt kan worden. BMW heeft de eerste concrete plannen om in Shanghai twee routes van in totaal 19 km aan te leggen (zie afbeelding hieronder).
Meer details zijn te lezen bij Automotive News.