In Nederland gaat veel vracht over de binnenlandse wateren en dat levert een flinke uitstoot aan koolstofdioxide en stikstofoxide op. Volgens het Parijs­-akkoord uit 2015 moet deze uitstoot worden verminderd. Scheeps­bouwer PortLiner in Huissen speelt hierop in met een ontwerp voor een volledig elektrisch aangedreven containerschip voor de ­binnenvaart.

Robotarm aan stuurhut

Het nieuwe vaartuig van PortLiner de EC110 is ­110 m lang en 11,45 m breed. Vooral de brug achter op het schip is bijzonder. Die is voorzien van een grote ­robotarm die de stuurhut omhoog en omlaag kan bewegen. Binnen in de arm gaat een trap omhoog naar de stuurhut. Als de containers hoog worden opge­stapeld kan de stuurhut stijgen, zodat de kapitein eroverheen kan kijken. Is er een lage brug op de vaarroute, dan kan de stuurhut ­dalen. Extra ballasttanks zorgen ervoor dat het containerschip nog verder kan zakken.

Flow batteries

Bij het laden en lossen van containers kan de arm de brug omhoog zetten met een hoek van bijna 90 graden. Onder de beweegbare brug zit een nieuwe energiebron geïnstalleerd: een serie flow batteries, voorzien van tanks gevuld met positief en negatief geladen vloeibaar elektrolyt. Deze hebben een veel langere levensduur dan reguliere batterijen. Omdat bij een elektromotor geen grote machinekamer aan boord ­nodig is, wordt 8 % aan ruimte bespaard.  

35 uur varen

De schepen van PortLiner kunnen 270 containers vervoeren. Ook hebben ze een riante leefruimte voor de bemanning onder de brug. Het binnenvaartschip van PortLiner kan met de energie uit de flow battery 35 uur varen. Bij aankomst in de haven wordt het elektrolyt in de accu’s gebunkerd, vervangen door geladen elektrolyt. Dit gebeurt door wind-, water- of zonne-energie. Het is ook mogelijk om de batterij direct vanaf de kade met een speciale stekker op te laden. Deze is vergelijkbaar met de stekker voor een elektrische auto. PortLiner wil een complete infrastructuur voor de flow battery realiseren, zodat een elektrisch schip in elke haven op een efficiënte manier kan worden gebunkerd. 

 

foto: PortLiner