Arnhem stimuleert rijden op waterstof
De gemeente Arnhem stimuleert het rijden op waterstof. Gisteren ging project H2-Drive van start, dat mensen in staat stelt om met financiële steun een personenauto op waterstof te gaan rijden. Doel is minstens negentig extra waterstofauto’s rond Arnhem te laten rijden.
Een kip-ei-verhaal wordt het vaak genoemd, rijden op waterstof. Omdat er nog te weinig tankstations zijn waar je het gas kunt tanken, stappen mensen niet over. En andersom komen er geen tankstations bij, omdat er bijna niemand in ons land een waterstofauto heeft; 177 volgens de laatste cijfers (pdf-bestand).
Ondersteuning
De gemeente Arnhem en de provincie Gelderland proberen deze impasse nu te doorbreken. Wie in of rond Arnhem woont en een auto op waterstof wil aanschaffen, kan dat nu doen met ondersteuning.
Zo krijgen deze pioniers 50 % korting op het tanken van waterstof in Arnhem. En mocht de wagen met een lege tank langs de kant van de weg komen te staan, dan wordt hij opgehaald. En voor het onwaarschijnlijke geval dat het waterstoftankstation in Arnhem tijdelijk buiten dienst is, wordt vervangend vervoer geregeld.
Duur
Deze stimulering moet meer mensen over de streep trekken om een waterstofauto aan te schaffen. Die zijn namelijk nog behoorlijk duur. Binnen het project H2-Drive kunnen deelnemers kiezen uit een Toyota Mirai (adviesprijs 79.990 euro) en een Hyundai Nexo (te zien op de foto boven dit artikel, adviesprijs 83.142 euro).
Flink aan de prijs dus, maar een auto op waterstof heeft ook voordelen. Net als bij een elektrische auto met een accu komen er geen vieze uitlaatgassen uit; enkel waterdamp en hete lucht. Het belangrijkste pluspunt is dat een waterstofwagen binnen een paar minuten helemaal volgetankt is, waarna de bestuurder weer voor minstens 500 kilometer kan rijden. Dat bereik halen de meeste elektrische auto’s niet en het opladen van de accu kost minstens een half uur, als je het geluk hebt een snellader te treffen.
Voorwaarden
Wie wil meedoen aan de actie H2-Drive, moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Zo moet je wonen of werken in of rond Arnhem, in het afgelopen jaar een waterstof-personenauto besteld hebben (of er nog een gaan aanschaffen) en het waterstoftankstation in Arnhem gebruiken.
Ook wordt er van deze pioniers nog wat extra’s verwacht, namelijk dat zij hun ervaringen delen met de gemeenschap van waterstofrijders en de mensen die daarin geïnteresseerd zijn. En ten slotte worden de rij- en tankdata — geanonimiseerd — gebruikt voor onderzoek.
Tankstations met waterstof
Op dit moment zijn er nog maar vier plekken in ons land waar waterstof te tanken is, in Arnhem, Delfzijl, Helmond en Rhoon. Maar er zijn voor komend jaar al vijf nieuwe tankstations aangekondigd, met nog plannen — iets minder concreet — voor twaalf andere locaties.
Minder efficiënt
auto's op waterstof zijn elektrische auto's waarbij de elektriciteit geproduceerd wordt door een brandstofcel. Die wordt gevoed met waterstof, dat onder hoge druk in een tank zit. Er zijn nog maar een paar autotypen op waterstof beschikbaar.
De waterstofauto gaat wel minder efficiënt om met energie dan een elektrische auto. Bij de waterstofroute treden veel meer verliezen op bij alle tussenstappen dan bij een elektrische auto die op duurzame stroom rijdt. Om dezelfde afstand af te leggen, gebruikt de waterstofauto drie keer zoveel elektriciteit (gemeten van de bron tot de draaiende wielen).
Openingsfoto Twee exemplaren van de Hyundai Nexo, een auto die op waterstof rijdt, gisteren bij de start van project H2-Drive in Arnhem. Foto H2-Drive