ANWB en Bouwend Nederland willen meer geld voor bruggen
De overheid moet meer geld beschikbaar stellen voor onderhoud van Nederlandse bruggen. Dat schrijven Bouwend Nederland, de ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging Evofenedex in een brief aan de Tweede Kamer. Het brugonderhoud is al langer onderwerp van discussie.
Ingenieursbureau Sweco onderzocht - in opdracht van Bouwend Nederland - de kosten van sluiting van drie grote bruggen. Met het verkeersmodel van Rijkswaterstaat concludeerde het bureau dat afsluiting van de Haringvlietbrug, Ketelbrug of Moerdijkbrug voor ál het verkeer de maatschappij 0,9 (als de Haringvlietbrug dicht gaat) tot 4,8 miljoen (als de Moerdijkbrug dicht gaat) euro per dag kost. De bruggen zijn belangrijke verkeersaders, dus afsluiting zou tot filerecords leiden.
Groot gat in begroting
Dit nieuwste rapport komt na eerdere berekeningen van de Algemene Rekenkamer, die vorige maand stelde dat de water-infrastructuur groot achterstallig onderhoud heeft. Er was in 2018 een gat van meer dan 100 miljoen euro in de begroting. Het hoofdvaarwegennet ondervindt vaker problemen bij sluizen en bruggen. Het ministerie zegt dat het uitgesteld onderhoud aan álle infrastructuur in 2018 873 miljoen bedroeg. Door veroudering en intensiever gebruik nemen de kosten harder toe dan het ministerie verwachtte.
In 2016 moest de Merwedebrug accuut worden afgesloten voor zwaar vrachtverkeer, toen ingenieurs ontdekten dat de brug in slechtere staat verkeerde dan werd aangenomen. Er werd beterschap beloofd, maar de cijfers laten zien dat het ministerie nog steeds niet genoeg geld uittrekt voor onderhoud.
Onderhoud is niet leuk
Dat dat bedrag zo hoog is, komt deels door de leeftijd van bruggen. Vele zijn in de jaren '60 gebouwd en vragen nu dus om een opknapbeurt. Daarvoor was aanvankelijk vaak wel budget gereserveerd, maar door bezuinigingen door de jaren heen verdween een deel van dat geld. 'Onderhoud is niet leuk: het kost geld en je krijgt er niets nieuws voor terug', vatte een medewerker van Rijkswaterstaat de situatie samen in een eerder artikel van De Ingenieur. RWS probeert onderhoud goedkoper te maken door meer taken te standaardiseren, maar veel bruggen in Nederland zijn uniek en hebben allemaal hun eigen aanpak nodig.
Beeld: De Moerdijkbrug. Rijkswaterstaat/Joop van Houdt