Vanuit het Friese Oranjewoud is woensdag een drone vertrokken richting Kopenhagen. Volgens initiatiefnemer Antea Group heeft een civiele drone niet eerder zo’n lange, internationale vlucht gemaakt. Het toestel komt naar verwachting zaterdag aan in de Deense hoofdstad.


De vlucht ‘Xpedition New Horizons’ stond aanvankelijk gepland voor juni, maar moest toen op het laatste moment worden uitgesteld omdat de Duitse autoriteiten niet op tijd een vliegvergunning gereed hadden.


Dronetechnologie ontwikkelt zich snel

‘Wij zien deze dronevlucht als een experiment om in de praktijk te ervaren waar je qua techniek, organisatie en wetgeving tegenaan loopt’ bij zo'n verre dronevlucht, zei Tanja Lendzion, CEO van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group Nederland. ‘Dronetechnologie ontwikkelt zich zo snel, dat bijvoorbeeld wet- en regelgeving voor onbemand vliegverkeer moeite heeft het tempo bij te houden.’

De vluchtroute is zo bepaald dat grote wateroppervlakken zo veel mogelijk worden gemeden, maar de oversteek van onder meer de Eems-Dollard en de rivier de Weser in Duitsland was onvermijdelijk.


Vogelmigratie noopte tot koerswijziging

Door het uitstel van de vlucht met enkele maanden moest nu ineens ook rekening worden gehouden met de migratie van trekvogels.

'Om die niet te storen, moesten we de route opnieuw uitstippelen', zei Roel Brandt, projectmanager Drones & Urban Air Mobility bij Antea Group.
 

De drone kort voor vertrek vanuit het hoofdkantoor van Antea Group in Oranjewoud in Friesland.


Dronevlucht opgeknipt in etappes

De 3,5 kilo zware drone legt in vier dagen tijd een afstand af van 611 kilometer. De kruissnelheid ligt rond de zestig tot zeventig kilometer per uur en hij vliegt op een hoogte van maximaal 120 meter.

Hoewel het bereik van het toestel op Ă©Ă©n accu rond de veertig kilometer ligt, is de vlucht opgeknipt in korte etappes van rond de twintig kilometer, waar dan telkens operators klaarstaan om het toestel op te vangen en van een verse accu te voorzien. 'Mocht-ie moeten uitwijken, dan hoeven we niet bang te zijn dat de accu leegraakt', zei Brandt.


Route is geprogrammeerd

De route is volledig geprogrammeerd, inclusief eventuele uitwijkmogelijkheden mocht er wat mis gaan. ‘In principe hadden we net zo goed in duisternis kunnen doorvliegen’, zei Brandt, ‘maar vanwege de vergunningen wordt er toch alleen overdag gevlogen.'

In het hoofdkantoor van Antea Group is een vluchtcentrum ingericht, waar de route exact kan worden gevolgd. De drone heeft behalve een gps-zender ook een camera aan boord, die via 4G in realtime beelden doorstuurt. . 



'Mens is vertragende factor in inzetten drones'

De vlucht is een samenwerking van ingenieurs- en adviesbureau Antea Group en specialist DroneQ Robotics. De eerste etappe, 19,7 kilometer naar de omgeving van Bakkeveen, verliep vlekkeloos, maar de start van de volgende etappe een uurtje later moest even worden uitgesteld omdat de begeleiders in de file waren beland.

'Technisch is er veel meer mogelijk, maar de mens is de vertragende factor', zei Brandt. In totaal begeleiden zes mensen de vlucht.  


Antea Group ziet toekomst in drones

Antea Group, dat dit jaar z’n zeventigste verjaardag viert, ziet een grote toekomst voor drones. Afgelopen jaar liet het bureau samen met thuisbezorgd.nl als pr-stunt al een pizza transporteren over het IJ.

Ook heeft het met medewerking van Rijkswaterstaat diverse testvluchten uitgevoerd, waaronder een van Heerenveen naar Groningen, een vliegafstand van 52 kilometer.
 

De vlucht is opgedeeld in kleine etappes.


Onbemand meetplatform

Hoewel de Xpedition New Horizons-drone een Fries kunstwerkje aan boord heeft, bedoeld voor het ARKEN Museum voor Moderne Kunst in Kopenhagen, ziet Antea Group de drones van de toekomst niet in de eerste plaats als een snelle of 'schone' manier van goederentransport, zei Coert Ruseler, directeur milieu en veiligheid bij Antea Group.

‘Drones passen in een duurzame toekomst’, zegt hij, ’bijvoorbeeld door als onbemand meetplatform te fungeren. Voor metingen van uiteenlopende zaken als hittestress of methaanuitstoot is het veel duurzamer om een drone in te zetten dan er een hele meetploeg ter plekke te sturen.’


Duurzame bestemming

Antea Group maakt nu al gebruik van drones bij bijvoorbeeld de inspectie van bruggen en viaducten of het tellen van voertuigen. 

De bestemming Kopenhagen is niet toevallig gekozen. ‘De stad is koploper op het gebied van duurzaamheid’, zegt Ruseler.


Beeld: Antea Group; De Ingenieur (openingsfoto)