De Bloeikas Amtrium, het nieuwe congresgebouw/restaurant van de Amsterdamse RAI, heeft de Vernufteling gewonnen, de prijs voor bijzonder innovatieve projecten van KIVI en NLingenieurs. 

Ingenieursbureau Nelissen nam uit handen van Ed Nijpels van NLingenieurs de prijs in ontvangst tijdens de Dag van de Ingenieur, op de campus van de Universiteit Twente. Het gebouw krijgt de prijs vanwege de Bloeikas aan de zuidgevel, waar de teelt van groente en fruit mogelijk wordt. De producten kunnen direct door het inpandige  restaurant worden verwerkt.

Het Amtrium, ontworpen door Benthem Crouwel Architecten en adviesbureau Nelissen, viel bij de jury in de smaak omdat het een mooi voorbeeld is van 'de nieuwe stad'. 'Het Amtrium maakt concepten als energiebesparing, de circulaire economie en lokaal geproduceerd voedsel als een van de eersten in Nederland concreet', aldus de jury in hun toelichting. 'Stel je voor dat we bij een volgende vergadering in het Amtrium zitten, en ons beseffen dat de tomaat in de salade van om de hoek komt', voegde Marc Zegveld van de jury daar tijdens de uitreiking aan toe.

Ook prijst de jury de durf van het Amtrium als experiment. Hoe het publiek en de gebruikers zo'n stadse bloeikas zullen ervaren en gebruiken is onbekend, waardoor het een gedurfd project is - zeker omdat er ook commerciële belangen meespelen. De extra kosten van de kas - die zo'n twee ton bedragen, gaf het ingenieursbureau na aandringen van Nijpels toe - maken het in dat opzicht een riskant experiment.

De Kantelsluis van Royal HaskoningDHV

Naast de juryprijs vond er een publieksverkiezing plaats. Het publiek koos van de genomineerden de Kantelsluis van Royal HaskoningDHV als winnaar. De sluis bestaat uit een grote ronde bak die kan kantelen. Zo is het mogelijk schepen in de sluis omlaag te laten bewegen en onder de brug te laten varen.

Het Staalstripje van IMd

Ten slotte gaf de jury een eervolle vermelding aan het simpelste idee uit de verkiezing: het Staalstripje. Dit metalen plaatje wordt gebruikt om balkons, die niet meer aan de structurele eisen voldoen, met elkaar te verbinden, waardoor de balkons elkaar ondersteunen. De eenvoud van het ontwerp, dat veel kosten uitspaart en voorkomt dat de galerijflat vol met bouwstempels komen te staan, sprak de jury aan.

De tweede plaats was voor de Hull Vane, een vin onder de achterkant van een schip dat zorgt voor een energiebesparing tijens het varen tot  zo'n twintig procent. De derde plaats werd gedeeld door Roofclix, een kliksysteem van witte tegels voor op platte daken die gebouwen thermisch  isoleren, en de Slibremmer, een nieuwe methode die opwoeling van slib in ondiepe plassen tegengaat.