Amsterdam en Rotterdam scoren op plaats vier en vijf van de duurzame stedenindex van ingenieursbureau Arcadis. Koploper is Frankfurt.


Frankfurt dankt zijn eerste plaats vooral aan de hoge economische groei (50 % sinds 1990 met 20 % meer kantoorruimte), gecombineerd met vermindering van de milieubelasting (15 % minder CO2 sinds 1990). En derde van het oppervlak van de stad is bebost. De compacte structuur zorgt ervoor dat inmiddels 15 % van al het transport op de fiets gebeurt. Verder heeft het Duitse financiële centrum grote ambities om de energie-efficiency te verhogen en de CO2-uitstoot verder terug te dringen.  Op de lijst staan Londen en Kopenhagen tweede en derde.

De duurzame stedenindex is een nieuw initiatief, waarmee het ingenieursbureau Arcadis zowel zijn internationale vertakking als zijn focus op stedelijke problematiek wil benadrukken. De index kwam tot stand door voor vijftig grote wereldsteden een vergelijking te maken van indicatoren van de subcategorieën people (gezondheid, inkomensgelijkheid, onderwijs), planet (energieconsumptie, gebruik hernieuwbare bronnen, sanitatie, drinkwater, luchtverontreiniging) en profit (opbrengst per inwoner, bijdrage aan BNP, kosten van wonen en levensonderhoud). Ook plannen op deze drie terreinen tellen in de beoordeling mee, al is natuurlijk niet zeker of die ook worden waargemaakt.

Op de algemene lijst staat Rotterdam op de vijfde plaats, maar in de subcategorie people op de eerste. Dat dankt Rotterdam vooral aan de betaalbare huisvesting, de gemiddelde werktijden die een goede balans tussen werk en privémogelijk maken. De stad heeft wel relatief minder hoogopgeleiden. Overigens, het onderzoek signaleert dat wereldwijd van de drie subcategorieën people het minst scoort, vooral vanwege de hoge kosten van het vastgoed. Verder tellen voor de havenstad de ambities van het gemeentebestuur mee om de CO2-uitstoot de komende decennia flink te verminderen.
Amsterdam dankt zijn vierde plaats aan een hoge score voor alle drie subcategorieën.

Waar de score in Europa en Noord-Amerika tussen de steden redelijk in balans zijn, loopt die in Azië het meest uiteen. Seoul, Singapore en Hong Kong horen bij de top tien, Manila, Mumbai, Wuhan en New Delhi bungelen onderaan.

Lees hier het complete paper.