Achteruitkijkradar voor e-bike
Een achteruitkijkradar voor e-bikes waarschuwt fietsers voor achteropkomend verkeer en wordt aangesloten op de voedingsbron van de e-bike.
In 2021 betrof 66 procent van de dodelijke fietsongevallen een botsing met een personenauto, bestelwagen of vrachtauto. Een radar voor e-bikes zou een deel van deze ongelukken kunnen voorkomen door fietsers te waarschuwen voor voertuigen die van achteren naderen.
Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.
Radar waarschuwt fietser
Wanneer een voertuig nadert – op een afstand tot 140 meter – wordt de fietser gewaarschuwd met licht- en geluidssignalen op het gekoppelde scherm van een smartphone, fietscomputer of smartwatch.
Daar is af te lezen hoeveel voertuigen naderen en op welke afstand ze zich bevinden. De radar zelf is ingebouwd in een achterlicht, dat zichtbaar is tot 1,5 kilometer.
Eerste radarsysteem voof fietsers
Het Amerikaanse Garmin, de fabrikant die het radarsysteem heeft ontwikkeld, had in 2015 al de primeur voor ’s werelds eerste radarsysteem voor fietsers. Sindsdien is de radar accurater geworden en is deze – naast de populaire gps-fietscomputer van Garmin – ook te koppelen met smartphones en sporthorloges.
Sinds kort is er ook een speciale variant voor de e-bike, de Garmin Varia eRTL616. Deze radar heeft geen batterijen meer nodig omdat deze direct kan worden aangesloten op de voedingsbron van de e-bike.
Forse investering
De radar is compatibel met e-bikes van Bosch (met een Gen2-motor), Shimano en is aan te sluiten op een USB-A-kabel.
Fietsen met een radar vraagt wel om een behoorlijke investering: de e-bikeradar kost driehonderd euro.
Tekst: SIja van den Beukel
Foto: Garmin