Nederland heeft in de afgelopen jaren de treinstations aan de route van de hogesnelheidstrein ingrijpend op de schop genomen. Het doel was om de vervoerscapaciteit van de stations te vergroten en tegelijk het gebied rond de stations te vernieuwen. Hiervoor investeerde het Rijk 1 miljard euro in de grondige verbouwingen van de stations. De volgende stations gingen op de schop: Amsterdam-Zuid/WTC (Amsterdam Zuidas), Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal, Den Haag Centraal, Arnhem en Breda.

Nieuw stationscomplex Utrecht Centraal

De verbouwing van het grootste spoorknooppunt van Nederland leverde ook het grootste afbreukrisico: er hoefde maar iets mis te gaan op Utrecht Centraal en een flink deel van het Nederlandse spoor stond stil. Een grotere terminal en een complete herinrichting van spoor en overstappunten waren daarom pure noodzaak.

Utrecht Centraal
VERDER LEZEN

Extreme engineering voor station Arnhem

Negentien jaar geleden stonden de eerste schetsen op papier, nu is het nieuwe station van Arnhem eindelijk klaar. Het was het wachten meer dan waard. Bezoekers kijken in Arnhem hun ogen uit, want het station wordt inmiddels beschouwd als het mooiste van Nederland. 'Dit station is een prachtig voorbeeld van extreme engineering.’

Station Arnhem
VERDER LEZEN

Breda opent multifunctioneel station

Het nieuwe station Breda is na Rotterdam Centraal, Arnhem Centraal en Den Haag Centraal het vierde station dat geschikt is gemaakt voor de hogesnelheidstrein. Het kreeg niet alleen positieve reacties. Reizigers spraken in een regionaal dagblad over een ‘betonnen bak die veel te groot en onoverzichtelijk’ is. Kijk en oordeel zelf.

Station Breda
VERDER LEZEN