Studententeam Delft Hyperloop nam gisteren in Los Angeles deel aan de finale van de Hyperloop Pod Competition 2019 van SpaceX. Het voertuigje kampte met storingen en haalde bij lange na niet de beoogde topsnelheid. Toch eindigden de studenten op een vierde plaats.

Zo kort na de wedstrijd zal de teleurstelling nog overheersen bij de studenten uit Delft. Zij hadden immers een jaar lang naar dit moment toegewerkt. Op het terrein van SpaceX, van Hyperloop-bedenker Elon Musk, mochten ze laten zien hoe snel hun karretje door een vacuüm getrokken buis van 1 kilometer lang kon schieten.

Het doel was om 617 kilometer per uur te halen en daarmee het snelheidsrecord van 467 kilometer per uur ruim te verbreken. Daar kwam het team echter niet in de buurt. Het voertuig van de Delftenaren kwam al na 91 meter tot stilstand en haalde 'slechts' 202 kilometer per uur.
 

Tweede start

Normaal gesproken was het nu einde oefening geweest, maar bij wijze van uitzondering mocht het team zijn voertuig nog één keer terughalen en opnieuw laten starten. ‘Omdat het ding in een vacuümbuis zit, kun je die niet even openmaken om je voertuig te bestuderen. Het karretje werd dus alleen teruggehaald door een geautomatiseerd systeem van SpaceX, zonder dat de studenten iets konden aanpassen’, vertelt woordvoerder Lenny Bakker van de TU Delft.
 

Leden van Delft Hyperloop aan het werk bij het begin van de vacüümbuis bij SpaceX in Californië.


Verkeerde waarden

Bij de tweede start gebeurde dan ook hetzelfde: het karretje stopte er ver voor het einde van de buis mee. Waarschijnlijk zit het probleem in de communicatie, denkt het team. Mogelijk heeft een sensor verkeerde waarden doorgegeven, waardoor automatisch de noodrem in werking is getreden.

De teleurstelling is des te groter, omdat de capsule Atlas 02 van het Nederlandse team eerder in tests snelheden boven de 600 kilometer per uur bereikte. Nu won het team van de Technische Universität München de wedstrijd met 465 kilometer per uur, net onder het record.
 

Lid van Delft Hyperloop hurkt naast het voertuig dat zich in de buis op een rail bevindt.

 

Toch beseft het Delftse team dat het trots mag zijn op de geleverde prestatie. Uit honderden verschillende teams werd Delft Hyperloop geselecteerd voor de finale in Californië, samen met 21 andere teams. Na uitgebreide tests in de afgelopen dagen bleven daarvan slechts vier teams over die hun karretje daadwerkelijk in de finale mochten laten rijden. De studenten hebben dus werk op hoog niveau geleverd.
 

Nieuw team

Over een paar weken geeft het huidige team het stokje over aan een nieuw team studenten. Die gaan een eigen karretje ontwerpen en bouwen, maar zullen ongetwijfeld voortborduren op de kennis van hun voorgangers en wellicht ook kunnen leren van hun fouten.

Daarbij gaat de lat wel verder omhoog. Elon Musk heeft namelijk al laten weten dat de testbuis wordt verlengd tot 10 kilometer en dat er ook een bocht in komt. ‘Zo prikkelt hij de teams om steeds maar weer verder te denken en ontwikkelen’, zegt Bakker.
 

In de vacüümbuis sleutelen studenten van Delft Hyperloop aan hun voertuig, in voorbereiding op de finale van de Hyperloop Pod Competition 2019.

 

Update dinsdag 23 juli: in een eerdere versie stond abusievelijk dat het voertuig na '200 à 300 meter tot stilstand kwam'. Dit klopte niet. Het is gecorrigeerd naar 'na 91 meter'. Toegevoegd is de gehaalde topsnelheid van 202 km/h.


Openingsfoto: Emoties bij studenten van Delft Hyperloop tijdens de finale op zondag 21 juli 2019. Foto’s: Delft Hyperloop

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.