Een robot van de Oosterrijkse TU Graz laadt je elektrische auto op zonder dat je meer iets hoeft te doen. Met camera's en een robotarm bepaalt het apparaat zelf hoe hij de stekker in het stopcontact moet steken.

De robot wordt daarmee een soort pompbediende voor elektrische auto's. Als bestuurder hoef je alleen maar naar de laadpaal te rijden. De arm doet verder al het werk: je hoeft niet uit te stappen (tenzij je dat wil, voor een kopje koffie) of heel precies te parkeren.

 

Herkennen van stopcontact

De robot kijkt met camera's naar de auto. Dankzij voorkennis die hij heeft over de verschillende elektrische automodellen, herkent hij het stopcontact van de auto. De camerabeelden worden geanalyseerd en vertaald naar een opdracht voor een robotarm. Die arm kan zich in allerlei bochten wringen zodat hij altijd bij het stopcontact kan.

De robotarm is bedoeld voor snelladers, die in een paar minuten genoeg stroom in de auto pompen. Zulke laders zijn in Nederland nog niet breed beschikbaar, en de wagens die er gebruik van kunnen maken zijn er ook nog niet (lees: 'Snelladers van 350 kw geopend'). Snelladers vereisen speciale, gekoelde stekkers en kabels die minder makkelijk in gebruik kunnen zijn voor mensen. Bovendien is het bij snelladen handig om in je auto te blijven tijdens de korte laadtijd. Bij gewone opladers duurt het laden zo lang dat stilzitten in je auto erg saai kan worden, en het uitstappen en inpluggen een relatief kleine tijdsinvestering is.

 

Minder schade

Maar in de toekomst zijn zulke snelladers waarschijnlijk de norm. En het is handig als je als bestuurder niet eerst een paar minuten bezig bent met het inpluggen van je auto, maar gewoon kan blijven zitten. Daarnaast zorgt de robot er in theorie voor dat de stekker altijd op de juiste manier de auto in gaat, wat de kans op schade aan de auto verkleint. Het gaat hier echter om een prototype: er zijn nog uitgebreide tests nodig om te kijken of de robot echt veel beter werkt. Of en wanneer deze aan de universiteit ontwikkelde robotarm ook echt toegepast gaat worden, is dan ook nog niet duidelijk.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.