Ook autodeelbedrijf Lyft stort zich nu op het ontwikkelen van de technologie voor autonome auto’s. Tot nu toe werkte het alleen samen met partners uit de auto- en technologiewereld. In Palo Alto, Californië, komt een researchcentrum voor de autonome Lyft-auto’s.

‘Onze afdeling voor zelfrijdende technologie is geen zijprojectje, maar vormt de kern van onze business’, schrijft vice president autonomous technology Luc Vincent van Lyft in een blog. ‘Daarom werkt al 10 % van onze ingenieurs aan de technologie voor autonoom rijden. We zullen de komende maanden nog meer mensen hiervoor aannemen.’

Lyft is een dienst waarbij autobezitters tegen betaling andere mensen vervoeren. In Nederland is het bedrijf niet actief, maar in thuisland de Verenigde Staten heeft het inmiddels een aardig marktaandeel van de door schandalen geplaagde wegbereider Uber afgesnoept. Uber was een paar jaar terug nog praktisch alleenheerser, maar inmiddels verzorgt Lyft (in de VS) zo'n 25 % van de ritjes, tegen Uber 75 %.

Partners

Lyft is niet helemaal nieuw op het gebied van zelfrijdende auto’s. Het lanceerde vorig jaar een platform voor autonoom rijden, samen met partners als Waymo, NuTonomy, Jaguar, Land Rover en General Motors. De meer dan een miljoen ritjes die de Lyft-chauffeurs dagelijks maken, zijn namelijk een goede manier om waardevolle data te verzamelen. Data waar de autonome auto straks iets mee kan, zoals informatie over verkeerspatronen, piekmomenten en wijken waar die pieken optreden.
 

Zelf ontwikkelen

Wel nieuw is het feit dat Lyft zelf technologie gaat ontwikkelen voor de autonome auto. Daarvoor heeft het in Palo Alto het Level 5 Engineering Center geopend. In een interview met techwebsite The Verge geeft Vincent een voorbeeld: ‘We zullen niet zelf sensoren zoals LIDAR gaan ontwikkelen, maar we zullen de LIDAR van derden wel zo goed mogelijk gaan verpakken voor onze wensen; op het gebied van zowel hard- als software.’
 

Hybride netwerk

Lyft is in Nederland niet actief en dus wat minder bekend dan zijn concurrent Uber. Maar in de VS is het een populaire dienst. Het bedrijf gelooft dat zijn netwerk van auto’s over vijf tot tien jaar hybride (zowel autonome als bestuurde auto’s) is geworden, beschreef oprichter John Zimmer vorig jaar in een uitgebreid blog.
 

Diensteneconomie

Nog eens vijf jaar verder en zo’n beetje alle auto’s van Lyft zouden autonoom rondrijden. Consumenten kiezen er dan steeds vaker voor om geen auto meer aan te schaffen, maar om vervoer als een dienst af te nemen. Net zoals ze geen cd’s meer kopen maar Spotify hebben; en geen films meer huren, maar iTunes of Netflix gebruiken. In deze diensteneconomie kan Lyft veel geld verdienen als zij autonome auto's ontwikkelen, dus het is logisch dat het bedrijf voor dit scenario gaat.



 

Zimmer merkt terecht op dat dit zal leiden tot minder auto’s op de weg en in de grote steden tot minder parkeerplaatsen en meer ruimte voor parken, sportvelden en ontmoetingsplekken. Het is een prikkelende, positieve toekomstvisie. Het klinkt fantastisch, maar we kunnen ons afvragen of die toekomst echt zo snel op ons afkomt als Lyft denkt.


Beeldmateriaal Lyft

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.