Wat moet de postbode doen met een pakketje als de ontvanger niet thuis is? Een Amerikaans bedrijf bedacht een oplossing voor dat probleem.

Mensen bestellen steeds vaker via internet, maar voor het afleveren van die producten is nog altijd geen ideale oplossing. Wanneer de ontvanger niet thuis is, wordt het pakket in Nederland vaak afgeleverd bij de buren of een afgiftepunt. In de Verenigde Staten daarentegen legt de bezorger het pakket vaak gewoon voor de deur neer, waardoor zogenaamde porch pirates in de afge­lopen jaren al meer dan 25 miljoen pakketjes hebben gestolen. Het Amerikaanse bedrijf BoxLock ontwikkelde een slim hangslot dat een eenvoudige en logische oplossing vormt: een afsluitbare opbergdoos die alleen jij en de pakketbezorger kunnen openen.
 

Openen met een app

De bewoner moet zelf zorgdragen voor een stevige, verankerde opbergdoos bij de voordeur die met het hangslot BoxLock Home kan worden ­afgesloten. Wanneer de pakketbezorger langskomt, kan hij met een ­bar­codescanner onderin het hangslot het pakketje scannen.
 


Het slot maakt vervolgens via het wifi-thuisnetwerk contact met internet om de adres- en aflevergegevens te checken. Kloppen die, dan springt het slot open en kan de bezorger het pakketje in de opbergdoos doen. Het is zijn verantwoordelijkheid om het slot vervolgens weer netjes dicht te klikken.

BoxLock Home blijft gesloten tot de volgende levering of tot de bewoner thuiskomt. Die laatste kan het hangslot openen met een app op zijn smartphone. De app stuurt bovendien een notificatie elke keer dat het slot wordt geopend als bevestiging dat het pakketje is geleverd.

Op dit moment werkt BoxLock Home met zendingen van de Amerikaanse pakketbezorgers Amazon, ­FedEx, UPS en USPS. De vraag is of er ook een potentiële markt voor is in Nederland, of dat wij liever ­onze buren voor postbode laten spelen.
 

Tekst: Paul Schilperoord