Blankesteijns Beeldbuis

Een van de leuke dingen van gaming is altijd geweest dat je straffeloos ongelukken kon maken. Uit de bocht vliegen op een racebaan, je vliegtuig laten crashen, schieten op het verkeerde doel. Jammer genoeg zagen de gevolgen er niet altijd even realistisch uit. Dat begint te veranderen, dankzij de game BeamNG en een techniek die ‘soft body physics’ heet.

BeamNG is een game waarin je auto’s over circuits kunt laten racen. Daar heb je er veel van, maar in BeamNG is ook een mode waarin je kunt doen wat je wilt, bijvoorbeeld allerlei botsingen simuleren. Van de weg af raken, tegen een betonnen muur parkeren, frontale botsingen organiseren. Door de toegepaste techniek ziet dat er griezelig realistisch uit. Hieronder zie je een mooie vergelijking tussen aan de ene kant de effecten in BeamNG, waarin carrosserieën worden verkreukeld en onderdelen tollend wegvliegen, en die in Grand Theft Auto, waarin er na de klap een puntgave auto staat.
 


Dat heeft de maken met ‘soft body physics', waarbij de auto wordt opgebouwd uit tenminste tientallen losse onderdelen die elk hun eigen materiaaleigenschappen hebben als sterkte, brosheid en vervormbaarheid. Ook de verbindingen tussen deze onderdelen hebben hun eigen elasticiteit en sterkte. Gamers kunnen deze auto’s zelf bouwen of door anderen gebouwde exemplaren downloaden. Nergens zie je het beproeven van hun structuur mooier dan in deze video, waarin allerlei voertuigen met volle snelheid over een eindeloze rij verkeersdrempels daveren.
 


BeamNG is meer dan vijf jaar oud, maar het maken van dit soort video’s als hobby is recenter. Er zijn intussen tientallen kanalen op internet gespecialiseerd in dit soort video’s. Humor ontstaat vervolgens waar ‘realistische’ fysica wordt toegepast op volstrekt idiote vehikels en duidelijk gechoreografeerde botsingen. In onderstaande video krijgt het begrip ‘road train’ nieuwe betekenis en dendert een truck van een soort springschans af. Het kan allemaal.
 


Je zou zelfs je auto’s zo nauwkeurig kunnen nabouwen als je zou willen, en eventueel de ‘output’ van BeamNG vergelijken met botsproeven. Dat kan deze videomakers niet veel schelen. Liever gaan ze in de tegenovergestelde richting, met voertuigen van Lego die ‘realistisch’ aan gort worden gereden en daarbij zelfs dramatisch in brand vliegen.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.