Vanderlande maakt grote, complexe en innovatieve bagage- en sorteersystemen die wereldwijd luchthavens, postdiensten en magazijnen efficiënter maken. Een ergonomische laadlift, de STACK@EASE, maakt die hightech systemen nog completer.

Past de laadlift STACK@EASE in het bagagesysteem? Kan de transportband een halve meter langer? Is er een vloerverhoger nodig? Ir. Anouk van Zeeland krijgt bij het Engineering Support Office van Vanderlande allerlei vragen op haar bordje. Want er komt nogal wat kijken bij het leveren van geautomatiseerde systemen voor bagageafhandeling, magazijnen en postsortering.

Pakketsorteersysteem

Neem ergonomie. Van een groot pakketsorteersysteem dat Vanderlande in Scandinavië realiseerde, analyseerde Van Zeeland de werkplekken voor de operators. Hoe vaak moet iemand draaien? Hoe ver moeten ze reiken? Is er genoeg licht? Zit de stopknop inderdaad goed op heuphoogte of is een voetpedaal misschien toch handiger? ‘Ergonomie wordt steeds belangrijker’, stelt Van Zeeland. ‘Vanderlande ziet het ook als een pluspunt in sales.’ Zeker postbedrijven, van oudsher in handen van de overheid, tonen oog voor gezonde arbeidsomstandigheden. Vanderlande biedt ergonomische werkplekken; Van Zeeland rekent regelmatig door hoe ze in de zeer uiteenlopende toepassingen zijn te integreren.

Ook steeds meer vliegvelden besteden aandacht aan ergonomie. Dag in, dag uit met zware koffers sjouwen is fysiek loodzwaar werk. Een geautomatiseerd bagagesysteem neemt veel belastend werk uit handen, maar aan het eind van de band moet er toch nog vaak worden getild. Vanderlande biedt sinds kort de STACK@EASE, een zelf ontwikkelde tiloplossing. Dat is een rond plateau ter grootte van een flink bord waar de operator een koffer op schuift. Het plateau stelt automatisch het gewicht vast en zorgt via een hydraulische arm voor voldoende tegenwicht. Zo kan de operator plateau en lading met minimale kracht op en neer bewegen en opzij draaien om het op de juiste plek te krijgen.

Mondelinge presentaties

De adviezen van het Engineering Support Office zijn vaak ook nuttig voor andere afdelingen dan die waar de vraag vandaan kwam. Van Zeeland: ‘Daarom leggen we alle resultaten vast in zogeheten step sheets, A4’tjes voor intern gebruik die de belangrijkste informatie samenvatten en nieuwe opties tonen.’

Maar Van Zeeland merkte dat het rondsturen van step sheets niet automatisch betekent dat de kennis in alle hoeken van het grote internationale bedrijf doordringt. ‘Misschien zie je dat juist als nieuwkomer – ik ben nu twee jaar in dienst – scherper.’ Ze startte daarom met mondelinge presentaties: eens in de drie maanden gaat Van Zeeland bij de verschillende afdelingen langs. ‘Dat directe contact werkt goed. Het zorgt ook voor meer tweerichtingsverkeer.’

Buitenland

Van Zeeland vindt dat ze tot nu toe bij Vanderlande vooral haar werktuigbouwkundige kennis kan tonen. ‘Ik was zo’n kind dat elk apparaat uit elkaar wilde schroeven om te kijken hoe het werkt. Die analytische en vaak kritische houding komt goed van pas. ‘Hebben we altijd zo gedaan’ is voor mij geen argument en ook dat past hier, merk ik.’

Ze heeft daarnaast een master Logistiek op zak en hoopt die kennis in de toekomst meer te kunnen laten zien, het liefst bij grote projecten in het buitenland. ‘Het mooie van een snel groeiend internationaal bedrijf is dat er veel mogelijkheden zijn. Ja, dat buitenland staat zeker op mijn verlanglijstje.’

Na Saudi-Arabië nu Singapore

‘Als senior projectmanager Engineering ben je vooral bezig met de planning van je project, de aansturing van het team en het contact met de klant. Je bent een allrounder, een kleine ondernemer eigenlijk. Tegelijk is mijn technische achtergrond essentieel om zo’n project goed te laten verlopen. Wil een opdrachtgever lokaal staal? Prima, maar dan weet ik dat ik op moet letten vanwege andere maatvoering.’

Aan het woord is ir. Edwin van Heeswijk, die sinds 1997 bij Vanderlande werkt en het bedrijf hard zag groeien. Hij rondde onlangs een grote opdracht af voor een bagageafhandelingssysteem in Saudi-Arabië. De komende jaren werkt hij elke drie weken een midweek op het vliegveld van Singapore, waar Vanderlande het twintig jaar oude bagageafhandelingssysteem compleet vervangt.

Inventiviteit

Naast ondernemerschap en technische kennis, komt het vaak ook aan op inventiviteit, vindt Van Heeswijk. ‘Het budget, de benodigde tijd, de ruimte – alles is vaak krap. De kunst is om die puzzel op te lossen naar tevredenheid van de klant.’

Omdat de groei in de luchtvaart vooral plaatsvindt in snel ontwikkelende economieën, is Van Heeswijk vaak op reis. Leuk? ‘Voor mij hoort het er gewoon bij. Je bent vooral aan het werk, maakt lange dagen. In Singapore kun je soms even op een terrasje neerstrijken. Maar in Saudi-Arabië kwam ik nauwelijks buiten, veel te heet. Maar het werken in zo’n andere cultuur is zeker een uitdaging en bijzonder.’