De Merwedebrug moest in 2016 plotseling worden afgesloten, toen bleek dat hij in slechtere staat verkeerde dan gedacht. Zegt dat iets over hoe de Nederlandse bruggen eraan toe zijn? En hoe probeert Rijkswaterstaat het onderhoud in goede banen te leiden?

Veel Nederlandse bruggen zijn in de jaren zestig gebouwd. Mede door steeds drukkere wegen en zwaardere wagens zijn al die bruggen nu aan groot onderhoud toe. Rijkswaterstaat (RWS) controleert de bruggen regelmatig, en besluit samen met ingenieursbureaus of er onderhoud nodig is. Maar de Merwedebrug laat zien hoe dat systeem kan falen: bij inspectie voor een geplande verbreding ontdekte onderzoeksbureau TNO in 2016 dat de brug nagenoeg op instorten stond.
 

Geteisterd door bezuinigingen

Hoogleraar Rob Nijsse heeft dan ook flinke kritiek op de werkwijze van RWS. Volgens hem wordt het onderhoudsbeleid geteisterd door bezuinigingen, waardoor gepland onderhoud niet, later of minder grondig wordt uitgevoerd.

RWS ziet dat anders: het agentschap probeert het maximale uit elke brug te halen en geen onnodig onderhoud te plegen. Soms kan een brug langer mee dan aanvankelijk berekend en kan er geld, tijd en overlast worden bespaard. 
 

Bodemprijzen

Aan de andere kant: tijdens de crisis boden veel aannemers hun diensten te goedkoop aan, wat ten koste ging van de kwaliteit. Of dat ook invloed heeft gehad op het onderhoudsbeleid van RWS is moeilijk te zeggen.

RWS wil bovendien niet meer inkopen voor bodemprijzen, maar een goede prijs-kwaliteitsverhouding vinden. En voor toekomstige projecten hoopt het agentschap met sensoren nauwkeuriger bij te kunnen houden of en wanneer een brug onderhoud nodig heeft. 

Maar die moderne techniek komt te laat voor de huidige generatie bruggen. De grote stalen bruggen van Nederland hebben bijna allemaal al een opknapbeurt gehad. Alleen de grootste, de Van Brienenoordbrug, nog niet. Een ingewikkelde brug waar honderdduizenden auto’s per dag over rijden, sluit je namelijk niet eventjes af voor onderhoud.

Meer lezen over brugonderhoud?

Het hele artikel over brugonderhoud, Nijsses problemen ermee en de visie van RWS staat in het aprilnummer van De Ingenieur. Lezen?  Koop dan de digitale versie voor € 7,50, of neem - met een flinke korting van 25 %! - een digitaal jaarabonnement van 12 nummers voor € 69,-.

Beeld: Milliped