Zesdelig inklapwiel voor vouwfietsen
Het Revolve Wheel, ontwikkeld door de Duitse ontwerper Andrea Bocellin, brengt nieuwe mogelijkheden om fietsen en rolstoelen compacter te kunnen vervoeren. Dit volwaardige wiel kan in een klap worden opgevouwen tot een pakket dat 60 % minder ruimte inneemt.
Het aantal concepten voor vouwfietsen is haast eindeloos groot. Via allerlei vernuftige scharniersystemen proberen ontwerpers de fiets zo klein mogelijk op te vouwen. De grootste bottleneck daarbij is het wiel. De vouwfiets heeft daarom als concessie vaak heel kleine wielen. Het Revolve Wheel moet hier verandering in brengen.
Zes gelijke delen
Het gepatenteerde wiel is het resultaat van drie jaar werk, waarin Boccelin honderden 3D-modellen en tientallen fysieke prototypen bouwde en testte.
Het eindresultaat is een wiel met een diameter van 26 inch (66 cm) waarvan de velg en de band rondom zijn opgedeeld in zes gelijke delen. Elk van die delen is aan beide uiteinden scharnierend bevestigd aan een van de zes spaken, die ook weer scharnierend aan de wielnaaf vast zitten.
Ten slotte heeft het wiel nog zes verstevigingsstangen. Deze verbinden langs de binnenkant van de velg de verschillende scharnierpunten met elkaar.
Paraplu
Door het vouwmechanisme te ontgrendelen, is het complete wiel als een paraplu in een vloeiende beweging op te vouwen. De zes spaken scharnieren daarbij langs de wielnaaf en klappen afwisselend naar voren of naar achteren.
Doordat de spaken de zes velg- en banddelen meetrekken, komen deze samen met de spaken parallel langs elkaar te liggen. Zo ontstaat een pakket waarbij de wieldiameter tot ongeveer een derde is gereduceerd. De breedte van het wiel neemt daarbij wel toe.
Vooruitbestellingen
Om dit vouwsysteem mogelijk te maken, heeft het wiel uiteraard geen luchtband, maar zes massieve banddelen. Die zijn gevuld met rubber of schuim, afhankelijk van de gewenste hardheid.
‘Het Revolve Wheel is vooral bedoeld voor rolstoelgebruikers of fietsers die hun vervoermiddel compact willen kunnen opbergen thuis of in de auto, trein of vliegtuig’, laat Bocellin weten. ‘Het comfort van het wiel ligt dicht tegen de luchtband aan. Voor rolstoelgebruikers is er geen merkbaar verschil. Dat is vooral het geval bij fietsers die op hoge snelheid willen presteren.’
Bocellin zegt verder dat hij veel goede feedback heeft gekregen van fietsers en rolstoelgebruikers en ook een groot aantal vooruitbestellingen heeft ontvangen. ‘Ik ben nu op zoek naar samenwerking met bedrijven die net als ik nieuwe en revolutionaire opvouwbare voertuigen willen ontwikkelen.’
tekst Paul Schilperoord
credit openingsbeeld Revolve Wheel/Andrea Bocellin