Architecten die hoogbouw ontwerpen, wordt vaak verweten dat de wolkenkrabbers slecht zijn voor de leefbaarheid van een buurt. De mensen zitten immers in hun woning op de talloze verdiepingen en op de begane grond legt het smalle gebouw geen verbinding met de mensen op straat, al helemáál niet als de zogenoemde plint van het gebouw niet voor openbare ruimten of winkels wordt gebruikt.

De ontwerpers van ORCA Toronto willen het duidelijk anders doen. De architecten van Safdie Architects hebben voor die miljoenenstad in Canada een achttal hoge gebouwen ontworpen die ondanks hun hoogte toch voor een leefbare wijk moeten zorgen. De woonwijk is bedacht bovenop een honderd meter brede spoorlijn, die de stad nu nog in tweeën splijt.

 

Luchtbruggen

Het eerste dat opvalt op de artist impressions van het architectenbureau zijn de luchtbruggen tussen enkele van de torens. Die moeten duidelijk méér zijn dan eenvoudige loopbruggen, een concept dat al lang bestaat. De architecten hebben in de dwarsverbindingen zelfs woningen en tuinen aangebracht, en plekken om te recreëren.

‘Door deze functies deels in de bruggen onder te brengen in plaats van in de torens, kan elk van die torens een slanker profiel houden. Zo blijft er meer ruimte open tussen de torens, waardoor het hele project een transparanter karakter krijgt’, legt een woordvoerder uit.


Groene oase

Voor de leefbaarheid hebben de architecten onderaan de torens een soort groene oase bedacht. Dit park is goed verbonden met fiets- en wandelpaden in de omgeving. Winkels, restaurants en cafés op de begane grond van de woontorens komen uit op het park. Dit moet mensen naar het groen lokken die daar normaal misschien niet zouden komen. De winkels hebben gevels die in de warmere maanden open kunnen staan, en in de winter dicht kunnen.

Het groene woningbouwproject ligt momenteel bij het stadsbestuur van Toronto dat zal beslissen of het ook daadwerkelijk wordt gebouwd.


Illustratie: Safdie Architects