Met een nieuwe wielmodule hoopt het Britse Protean Electric duurzame en wendbare voertuigen mogelijk te maken.

Steden staan onder druk om met steeds slimmere mobiliteitsoplossingen te komen. Openbaar vervoer moet veilig door drukke straten kunnen manoeuvreren, zonder uitstoot of geluidsoverlast. Ook moet het voertuig optimaal toegang bieden aan onder meer ouderen, rolstoelgebruikers en mensen met kinderwagens. Het Britse bedrijf Protean Electric wil al deze uitdagingen het hoofd bieden. Niet met een kant-en-klaar voertuig, maar met een wielmodule die zorgt voor emissievrije aandrijving, ultieme wendbaarheid en volledige ontwerpvrijheid van het voertuig.
 

Bouwsteen

De wielmodule Protean 360+ is een bouwsteen waarmee allerlei soorten voertuigen zijn te realiseren. De module is op de carrosserie te bevestigen en herbergt de aandrijving, besturing, remmen en vering van het wiel.

Het wiel wordt aangedreven door een elektrische naafmotor. Het bevestigingspunt waarmee de module op de carrosserie wordt vastgezet, ligt recht boven het wiel en bevat een verticaal draaipunt met ingebouwde elektromotor.
 

Een voertuig met vier van deze wielmodules
kan in elk richting bewegen.

Knielen

Zo ontstaat voor elk wiel een stuurhoek van 360 graden. Hierdoor kan een personenbus met vier van deze wielmodules in elke richting bewegen en zelfs om zijn eigen as draaien. Op die manier kan het voertuig optimaal manoeuvreren en obstakels vermijden. Dat maakt een openbaarvervoersverbinding minder gevoelig voor vertragingen.

Ook kan het voertuig onder alle omstandigheden direct langs de stoep stoppen om passagiers in en uit te laten stappen. Dankzij een pneumatische schokbreker in de wielmodule kan het voertuig bovendien ‘knielen’, zodat de vloer op dezelfde hoogte komt als de stoeprand.
 

Drive-by-wire

Door de wielmodules op de hoeken te monteren, is het voertuig verder geheel vrij te ontwerpen. Zo kan de vloer, voorzien van een ingebouwd accupakket, helemaal vlak zijn voor optimale toegankelijkheid. De wielmodules worden aangedreven middels drive-by-wire en zijn geschikt voor zowel autonome voertuigen als voertuigen met chauffeur.
 

Tekst: Paul Schilperoord