Waterstofauto legt het af tegen elektrisch rijden
Wie nu een nieuwe auto koopt, kan het beste kiezen voor een elektrische. Uit oogpunt van het milieu, maar ook van de portemonnee is een elektrische auto nog zeker tien jaar een betere keuze dan een auto op waterstof of benzine.
Onderzoeksbureau CE Delft legde in opdracht van de organisatie Enpuls, die zich bezighoudt met de energietransitie, drie auto's onder de loep, stuk voor stuk kleine middenklassers: een elektrische Volkswagen e-Golf, een Volkswagen Golf op benzine en een Toyota Mirai, die op waterstof rijdt. Het keek daarbij naar het gebruik van grondstoffen, de CO2-uitstoot en de totale gebruikskosten van de auto’s, die bij particulier gebruik gemiddeld 185.000 kilometer meegaan. Woensdag publiceerden de onderzoekers hun eindrapport (pdf-bestand).
Aanschafkosten
Als het puur gaat om de aanschafkosten, is de benzineauto nog altijd het goedkoopst. Maar in het gebruik maakt de elektrische auto dat verschil goed. Niet alleen is het energieverbruik bij elektrisch rijden voordeliger, ook hoeft de eigenaar van een elektrische auto geen wegenbelasting te betalen.
Omdat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft, zijn de onderhoudskosten bovendien lager, aldus de onderzoekers. Zij stellen daarbij dat toenemende concurrentie op de markt voor elektrische voertuigen ook tot een prijsdaling zal leiden.
De waterstofauto daarentegen is minstens twee keer zo duur als de andere opties. De aanschafkosten zijn hoog en de prijs voor brandstof, verzekering en onderhoud is dat ook.
Klimaat en milieu
Vanuit het oogpunt van milieu en klimaat is de elektrische auto ook de beste keuze, stelt CE Delft. Gerekend over de totale levensduur verbruikt een elektrische auto veel minder grondstoffen dan de andere auto's. Bij de productie van batterijen komen weliswaar veel broeikasgassen vrij, maar die wegen niet op tegen het schone rijden zelf.
'De elektrische auto is op dit moment al duurzamer na zeventigduizend kilometer rijden', schrijven de onderzoekers. 'Dat voordeel neemt alleen maar toe naarmate er meer gereden wordt.' De totale klimaatimpact van elektrisch rijden is nu al ruim dertig procent lager dan van rijden op benzine, berekenden de onderzoekers.
De waterstofauto geldt ook als een schone optie, maar voor het milieu is een elektrische toch beter, aldus de onderzoekers. Bij de productie van waterstof gaat immers veel energie verloren. Waterstof wordt nu bovendien nog met aardgas geproduceerd. Op dit moment is de klimaatimpact van een waterstofauto dan ook nog slechts circa 14 procent lager dan van een benzineauto.
Betere batterijtechniek
De onderzoekers keken ook vooruit naar 2030. De verwachting is dat de batterijtechniek dan is verbeterd en de energiemix veel groener is geworden. Lukt het om over tien jaar driekwart van al onze elektriciteit duurzaam op te wekken, dan is elektrisch rijden nog schoner dan het nu al is, en tegen een gunstigere prijs.
Voor de particuliere autobezitter valt elektrisch rijden dan per maand gemiddeld vijftig euro goedkoper uit dan rijden op benzine en zelfs 129 euro goedkoper dan rijden in een waterstofauto. Die laatste is tegen die tijd weliswaar een stuk betaalbaarder in aanschaf, maar zal duurder blijven dan de andere, met naar verwachting veel hogere afschrijfkosten. Hoe meer kilometers men rijdt, hoe groter dat verschil wordt, in het voordeel van de elektrische auto.
Elektrolyse
Op milieugebied zal het verschil tussen de waterstof- en de elektrische auto over een decennium wel een stuk kleiner zijn, verwachten de onderzoekers. Het klimaatvoordeel van elektrisch rijden ten opzichte van fossiel, is dan opgelopen van ruim dertig naar ruim vijftig procent, terwijl dat van waterstof van 14 naar ruim 40 procent is gestegen. Voorwaarde is wel dat er dan waterstof wordt gemaakt uit elektrolyse met stroom van windmolens en zonnepanelen.
Toch zal de waterstofauto nooit groener worden dan de elektrische, maken de onderzoekers duidelijk. Bij de productie en het gebruik van waterstof gaat namelijk veel duurzame energie verloren, stellen ze. De onderzoekers hebben in hun milieukundige analyse niet gekeken naar wat er met de auto's gebeurt aan het einde van hun levensduur, maar ze stellen dat de uitkomsten van hun onderzoek niet anders zouden zijn uitgevallen als ze dat wel hadden gedaan.
Foto's: Volkswagen