Deze week heeft voor het eerst een vliegtuig gevlogen op biobrandstof gewonnen uit de koolmonoxide die vrijkomt bij de productie van staal.

De vlucht werd uitgevoerd met een toestel van Virgin Atlantic en had een kleine 6000 liter van de biobrandstof aan boord.

Deze biokerosine is geproduceerd met techniek van het bedrijf Lanzatech. Die gebruikt een speciaal soort bacteriën die niet leven op suiker, maar op gassen als koolmonoxide. Bij deze gasfermentatie komt de biobrandstof ethanol vrij. De ethanol is vervolgens opgewerkt tot vliegtuigbrandstof.

De productenkaart van de bacteriën die Lanzatech gebruikt.

Het bijzondere van het project is dat Lanzatech koolmonoxide gebruikt die vrijkomt bij staalproductie. Dat gebeurt zowel in de Hoogoven waar het ijzererts wordt omgezet tot ruwijzer als bij het conversieproces waarbij het ijzer wordt omgezet in staal. Volgens optimistische schattingen van het bedrijf is wereldwijd met de koolmonoxide-productie door staalfabrieken in een vijfde van de vliegtuigbrandstof te voorzien.

Uiteraard komt bij het verbranden van de biokerosine CO2 vrij, maar het omzetten van de koolmonoxide uit de staalfabrieken wordt ermee voorkomen. Volgens Lanzatech levert de gehele cyclus van het maken tot en met het verbranden van de biokerosine 65% minder CO2-uitstoot dan  fossiele vliegtuigbrandstof.

In het kader van het Europese Horizon2020-programma is de staalfabriek ArcelorMittal in het Belgische Gent bezig met een proefinstallatie voor de productie van bio-ethanol met gebruik van de Lanzatech technologie. Het is de uiteindelijk bedoeling daar een fabriek te bouwen die 25.000 ton bio-ethanol per jaar gaat produceren, en moet aantonen dat dat op een kosteneffectieve manier kan gebeuren.