Vlieger als zeil
Zeilfanaat Peter Renssen ontwikkelde samen met industrieel ontwerper Peter Schermer een recreatieve boot die gemakkelijk is te vervoeren, snel vaarklaar is én hard gaat. Hun Kitetender 400 wordt niet voortgestuwd door een zeil, maar door een kite.
‘Ik heb mijn leven lang gezeild’, vertelt Renssen, ‘maar omdat mijn vrouw geen zeiler is, was ik op zoek naar een boot die ook alleen goed is te besturen, is mee te nemen op het dak van de auto en die overal kan varen. Een jaar of twintig geleden zag ik in Zuid-Frankrijk eens een oud bootje zonder mast een kitesurfer uit het water halen, die zich vervolgens door de kite met boot en al liet voortstuwen. Dat idee is altijd blijven hangen.’
Het principe werkt anders dan bij een zeilboot, vervolgt Renssen. ‘Een traditionele boot is berekend op het grote moment van de mast op de boot. Het zeil levert via dit momentum een voorwaartse kracht, maar wil altijd de neus van de boot het water in duwen. Met een kite is dat krachtenspel anders, omdat er een trek- in plaats van een duwkracht optreedt. Om fatsoenlijk te kunnen varen zonder dat de neus van de boot de lucht in steekt, moet de boot weinig volume voorin hebben en een relatief groot glijvlak aan de achterkant.’
Samen met ontwerper Schermer ontwikkelde Renssen het concept van de Kitetender. Deze boot heeft een monohull-constructie met een platte en brede achterkant. Het prototype van het model 400 is 4 m lang, 1,2 m breed en biedt plaats aan een of twee personen. In het midden van de boot is een standaard opblaasbare DYNO North-kite met een oppervlakte van 7 tot 17 m² bevestigd met de bijbehorende stuurstok, kabels en veiligheidssysteem. Daarnaast heeft de Kitetender net als een zeilboot een roer en een zwaard. Deze zijn opklapbaar om te voorkomen dat ze beschadigd raken wanneer de boot in ondiep water terechtkomt.
‘Een vliegende kite levert vier tot vijf keer zoveel trekkracht als een zeilboot, waardoor snelheden tot zeker twintig knopen, zo’n 37 km/h, haalbaar zijn. De acceleratie is ook ongehoord en je kunt veel scherper sturen. Als je even niet oplet, dan lig je zo overboord’, zegt Renssen. ‘Theoretisch is het mogelijk om met de boot net als een kitesurfer uit het water te springen, maar ik heb dat nog niet meegemaakt. Je moet toch behoorlijk wat gewicht uit het water tillen. De Kitetender 400 weegt 75 kg. Twee opvarenden brengt het totaal al gauw op 230 kg.’
Het eerste prototype van de Kitender 400 is opgebouwd uit lasergesneden multiplex onderdelen die zijn verlijmd met epoxy. Renssen en Schermer zijn nu bezig met het maken van mallen om de productie van de Kitentender te kunnen opstarten in met glasvezel versterkt polyester. Naast de Kitetender 400 werken zij aan het grotere model 650, die een lengte krijgt van 6,5 m.