Over een jaar of tien zou het volgens het Delftse studententeam Silverwing moeten kunnen: ’s morgens met een eenpersoonsvliegtuigje naar je werk vliegen. En wie weet gebeurt dat met het elektrische, motorachtige vehikel waarmee de Delftenaren in juni 20.000 dollar wonnen in de eerste ronde van de GoFly-­competitie van Boeing.

Inzet van deze ­ontwerpwedstrijd: een haalbaar verticaal ­opstijgend eenpersoonsvliegtuigje dat minstens twintig minuten in de lucht blijft. ‘Boeing selecteerde ons samen met negen andere teams uit zeshonderd deelnemers’, zegt Silverwingteamlid en masterstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek Victor Sonneveld. ‘Een soort aanmoedigingsprijs, want iedereen maakt nog kans eind februari 2019 de tweede ronde te winnen, waar een geldbedrag van 50.000 dollar aan vastzit. Daarna volgt in oktober de finale, goed voor een miljoen dollar.’ 
 

Kermisattractie

Silverwing, dat nu naarstig op zoek is naar sponsors, heeft zijn zinnen gezet op een mix van helikopter en vliegtuig. De berijder zit vastgesjord op een kuipstoeltje, met pal achter hem twee joekels van propellers en een aantal stuurvinnen. Zijn handen omklemmen een ‘stuurwiel’ dat vastzit aan een vleugel ter hoogte van de voeten. In ­horizontale vlucht is het dan net alsof hij op een motor zit. 
 


Verticaal opstijgen heeft meer weg van een kermisattractie: de rijder kijkt dan tegen het hemelgewelf aan en kan de Silverwing laten kantelen door een commando te geven. ‘Dat commando voer je in via een toetsenbord, net zoals opdrachten om hoger of sneller te vliegen’, zegt Sonneveld. ‘Het vliegtuigje is volledig autonoom. Je hoeft er dus geen brevet voor te halen.’
 

Van de nood een deugd

De mix van vleugel en propellers is een logische, licht Sonneveld toe. ‘Met een vleugel heb je meer lift, waardoor de propellers minder hard hoeven te ­werken. Dat scheelt brandstof.’

Ook de behuizing rond de propellers, noodzakelijk vanwege de veiligheid, moet bijdragen aan de lift. ‘Hoeveel dat gaat uitmaken, weten we nog niet. Maar we maken van de nood een deugd. De behuizing zorgt bovendien voor een reductie van het geluid: het ontwerp mag maximaal 87 dB produceren.’ 

Silverwing hoopt voor eind februari een prototype af te hebben. ‘Maar waarschijnlijk wordt het vanwege de beperkte financiën en tijdsdruk een schaalmodel.’

Tekst: Jeroen Akkermans