NASA doet onderzoek naar het verminderen van de knallen bij het doorbreken van de geluidsbarrière, en dat levert 'schokkende' beelden op.

Supersonische passagiersvliegtuigen zijn er eigenlijk niet meer – sinds het pensioen van de Concorde is het stil. Letterlijk, want de reden is dat er boven land niet meer supersonisch gevlogen mag worden vanwege de knallen die je hoort als een vliegtuig door de geluidsbarrière gaat, de zogeheten sonic boom.

NASA is desondanks al tientallen jaren bezig met onderzoek naar supersonisch vliegen, en richt zich nu op de ietwat heilige graal in de luchtvaart: hoe vlieg je sneller dan het geluid zónder dat je een harde knal produceert? Want dan kan de wetgeving wellicht aangepast worden van het rigide ‘niet sneller dan Mach 1’ naar het functionelere ‘niet sneller dan zoveel dB’.

In het eveneens stille filmpje hierboven de laatste resultaten van NASA, en die zijn gewoon prachtig om naar te kijken. Het detail in de visualisatie van de schokgolven is fantastisch, en de (kunstmatige) kleuren dragen bij aan het dramatisch effect. Op deze pagina vindt je alle foto’s, maar in het filmpje zijn er ook wat bewegende beelden te zien.

Wat gaan ze verder doen met die resultaten? NASA gebruikt de kennis over de interactie tussen schokgolven voor het ontwerpen van vliegtuigen die een zachtere boom maken, een ‘sonic rumble.’ En hoe dat er mogelijk uit gaat zien, blijkt hieronder.