Uber’s vliegende taxidienst wordt concreter. Afgelopen week werden zowel conceptontwerpen voor de vliegende taxi als voor de skyports bekendgemaakt.

Het idee om de vliegende taxidienst UberAir te beginnen, lanceerde het bedrijf twee jaar geleden met de publicatie van zijn whitepaper Fast-Forwarding to a Future of On-Demand Urban Air Transportation (pdf). Afgelopen week presenteerde de taxidienst tijdens zijn Elevate-conferentie in Los Angeles verschillende conceptontwerpen voor zijn vliegende taxi: een elektrisch vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen (eVTOL).
 


Het toestel heeft twee hoofdmotoren die hun stand kunnen draaien. Horizontaal leveren ze lift voor verticaal opstijgen en dalen, in verticale stand de voortstuwing om het toestel vooruit te brengen.

In de verschillende conceptmodellen zijn er ook nog extra motoren toegevoegd met horizontale rotors om extra lift te genereren. Het is een bekend gegeven dat bij alleen gebruik van motoren die hun stand kunnen draaien de overgang van opstijgen naar verplaatsen vliegtechnisch lastig is. De extra rotoren zorgen voor meer verticale lift en leveren zo meer vliegveiligheid.

Het toestel heeft een kruissnelheid tussen de 240 km/h en 320 km/h en vliegt op 390 m tot 600 m hoogte. De batterijen aan boord zijn voldoende voor een bereik van zo’n 100 km (circa twintig minuten vliegen). De oplaadtijd van de batterijen zou slechts vijf minuten zijn.
 

Een van de concept-modellen van Ubers vliegtaxi.


Conceptmodel

Het gaat uitdrukkelijk om een conceptmodel, waarvan Uber drie verschillende versies presenteerde. Het bedrijf nodigt ontwerpers van verticaal opstijgende en landende toestellen uit om met ontwerpvoorstellen te komen. Zo presenteerde tijdens dezelfde conferentie het Braziliaanse Embraer zijn versie van een vliegende taxi. (Zie ook ons recente overzicht van vliegende taxi’s.)
 


Skyports

Afgelopen week werden ook zes ontwerpen voor de skyports gepresenteerd. Die haalden de finale van een door Uber uitgeschreven ontwerpcompetitie. In plaats van de traditionele taxistandplaats gaat het om gebouwen waar de luchttaxi’s opstijgen en landen en de passagiers kunnen in- en uitstappen. Dit zijn de zes finalisten, die allemaal de opdracht kregen om elk uur zo’n duizend luchttaxi’s voor vijf personen te kunnen afhandelen:
 

Pickard Chilton and ARUP

De modulaire structuur is naar wens zowel horizontaal als verticaal uit te breiden.
 

BOKAPowell

Dit is een ontwerp met zes platforms, waarbij het dek in het midden zorgt voor een snelle transfer van passagiers.
 

Humphreys & Partners Architects

Het gaat om twee ontwerpen: het ene op het dak van een bestaande parkeergarage in de stad, het andere is een skyport als een volwaardig station met plek voor kantoren, winkels en restaurants.
 

Gannett Fleming

Een samenstel van platforms die kunnen draaien zodat ieder toestel in de gewenste richting is te zetten.
 

Beck

Dit ontwerp heet de bijenkorf. Het is modulair en gemakkelijk uit te breiden tot de gewenste capaciteit.
 

Corgan

Ook dit ontwerp is modulair, met in de torens de ruimte voor de transfer van passagiers.