Solar Team Twente begon de tweede dag van de World Solar Challenge als koploper. Wat onverwacht, gezien de beschadiging van de zonnecellen waar het team eerder mee kampte. Maar na de tweede dag ligt het team nog steeds eerste.

Solar Team Twente doet mee aan de Bridgestone World Solar Challenge en houdt hierover een blog bij speciaal voor De Ingenieur. In deze blogpost leest u alles over de tweede racedag, die het team begon als koploper. Die positie hielden de Twentenaren vast; ze liggen nog altijd eerste. De voorsprong op het team van de TU Delft bedraagt zo’n 20 minuten.

5.45 uur:
Opstaan! Op racedag 2 gaat de wekker voor dag en dauw. De tenten worden opgeruimd, ontbijt gesmeerd en de accu van de zonneauto opgeladen in de ochtendzon. Laat die tweede racedag maar komen! De sfeer is heerlijk, we liggen eerste.

8.08 uur:
Vertrek van de kamplocatie. Om iets over acht vertrekt zonneauto RED E vanaf de kamplocatie. Gisteren reden we iets langer door om de geschikte locatie te bereiken, waardoor we vandaag een paar minuten later dan acht uur vertrekken. Het grote doel van vandaag: het behouden van de eerste positie.

8.40 uur:
De eerste cattle grid. Coureur Mariska rijdt de eerste kilometers naar Tennant Creek. Onderweg komen we cattle grids tegen: flinke veeroosters. Tijdens het testen in Nederland hebben we deze roosters nagebouwd, om de situaties zo goed mogelijk te simuleren.  De zonneauto is ontworpen om de krachten door de trillingen op te vangen en veilig over het rooster te kunnen rijden. Het gaat ook in Australië goed!

 

De wagen RED E tijdens een control stop. Het zonnepaneel staat zo goed mogelijk op de zon gericht om zoveel mogelijk energie te winnen. Foto Martina Ketelaar


11.33 uur:
Controlstop 3, Tennant Creek. De eerste controlstop van vandaag is in Tennant Creek, 985 kilometer vanaf Darwin. Spannend, want na 12 minuten komt ook het team uit Delft de stop binnenrijden, wat betekent dat zij het team uit Groningen deze ochtend hebben ingehaald. Om 12:03 verlaat RED E de controlstop en rijden we weer verder.

12.34 uur:
Wegwerkzaamheden. Vlak buiten Tennant Creek moeten we een stukje off road. Veiligheid van coureur en zonneauto staan voorop, dus we schroeven de snelheid flink terug. Coureur Hidde: ‘Het is belangrijk om goed te kijken waar de vlakke stukken van de weg zijn, zodat je niet met de auto door een zandhoop of over een gat rijdt. Gelukkig ging dat goed en na 3 minuten reden we weer op hoge snelheid verder.’

13.31 uur:
Controlstop 4, Barrow Creek. Tijd voor de tweede controlstop van de dag, ditmaal in Barrow Creek. We komen 19 minuten voor Delft aan en 25 minuten voor Agoria Solar Team, het team uit België. So far, so good dus. Het weer is ideaal: veel zon! Wel tekenen bij deze controlstop de eerste wolkjes zich af aan de hemel. De uren daarna moet de strateeg goed rekening houden met deze wolken, want meer wolken betekent meer schaduw en daarmee minder inkomsten van de zonnecellen.

17.04 uur:
Aankomst op de kamplocatie. De tweede racedag zit erop, tijd om ons kamp op te slaan. Dat doen we zo’n 100 kilometer ten noorden van Alice Springs, het midden van Australië. We hebben nu 1400 kilometer afgelegd, nog 1622 te gaan. Vanavond worden de avondprotocollen weer uitgevoerd. De top 3 van vandaag: 1. Solar Team Twente, 2. Vattenfal Solar Team en 3. Agoria Solar Team. Morgen belooft weer een spannende nieuwe racedag te worden!



Wil je meer weten over onze zonneauto? Voor De Ingenieur hebben we een aantal blogs geschreven over onze RED E. Morgen weer een nieuwe update over de Bridgestone World Solar Challenge!
 

Foto’s Jerome Wassenaar