Terreinvoertuig kan rijden én lopen
Dankzij robotbenen met wielen eraan kan het terreinvoertuig Elevate makkelijk ruw terrein betreden, bijvoorbeeld om mensen te redden na een ramp.
Na een natuurramp zijn de eerste 72 uur cruciaal om nog overlevenden te vinden en te redden. Na een aardbeving, orkaan of overstroming is het rampgebied echter vaak zeer moeilijk begaanbaar. Als antwoord daarop ontwikkelde de Zuid-Koreaanse autofabrikant Hyundai samen met de Amerikaanse ontwerpstudio Sundberg-Ferar Elevate, een innovatief terreinvoertuig dat deelsystemen combineert uit elektrische auto’s en robots en een rampgebied binnen kan rijden of lopen.
Diverse standen
Elevate is voorzien van vier wielen die worden aangedreven door elektrische naafmotoren. De wielen zijn afzonderlijk opgehangen aan het uiteinde van een robotbeen met vijf vrijheidsgraden van beweging. Het hele been is opgehangen aan een draaipunt rond een verticale as en is daarnaast voorzien van drie scharnierpunten in de vorm van een heup-, knie- en enkelgewricht. Tenslotte is het wiel opgehangen aan een verticaal draaipunt met 360 graden bewegingsvrijheid. Deze configuratie biedt uiteenlopende voortbewegingsmogelijkheden.
Op normaal wegdek liggen de robotbenen opgevouwen tegen het chassis aan. Veren en schokdempers zorgen dan voor conventionele vering van de vier wielen, waardoor het voertuig gewoon de snelweg op kan. Op ruig terrein worden de robotbenen actief. Ze kunnen diverse standen aannemen en elk scharnierpunt is in elke positie vast te zetten.
Obstakels van anderhalve meter
De eerste variant is actieve vering, waarbij de carrosserie omhoog wordt getild en de scharnierpunten in de robotbenen actief reageren op de hobbels en bobbels. Wordt het terrein extreem ruig, dan kunnen de benen voor- of zijwaarts draaiend over grote obstakels heen bewegen, terwijl tegelijk de wielen indien nodig worden aangedreven. Zo kan de Elevate over muren en obstakels van 1,5 meter hoog of kuilen van 1,5 meter lang heen stappen.
Het voertuig is modulair opgebouwd met een apart chassis waar een accupakket van 66 kilowattuur in ligt. Afhankelijk van de toepassing zijn op het chassis verschillende carrosserieën te monteren. Hyundai denkt daarbij onder meer aan taxi’s die de carrosserie kunnen optillen om bijvoorbeeld rolstoelgebruikers vanaf een hoger gelegen bordes toe te laten.
Tekst: Paul Schilperoord