Bovenop een parkeergarage operatiekamers voor chirurgische ingrepen maken? Dat kan alleen als er een manier wordt gevonden om de verkeerstrillingen fors te dempen. En die manier vond Royal HaskoningDHV.

 

Dit is een van inzendingen voor De Vernufteling 2021, de jaarlijkse prijs die Koninklijke NLingenieurs in samenwerking met De Ingenieur uitreikt aan het advies- of ingenieursbureau met het meest vindingrijke project. Naast een prijs van een vakjury is er ook een publieksprijs. Hiervoor kunt u meestemmen van 11 januari tot 21 januari 2022. Een overzicht van alle inzendingen vindt u in ons dossier De Vernufteling 2021.

 

Het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft had meer operatieruimte nodig en de enige plek die daarvoor nog beschikbaar was, bevond zich bovenop een in 2015 opgeleverde parkeergarage. Het resultaat werd vorig jaar geopend: de eerste drive-in OK van Nederland. Patiënten rijden naar beneden, gaan met de lift naar boven waar ze een poliklinische chirurgische ingreep ondergaan en rijden vervolgens weer naar huis. 

 

Optopping

Om het project daadwerkelijk te realiseren, was heel wat inventiviteit nodig, zegt Nils Roovers van ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV. De parkeergarage – indertijd ontworpen door hetzelfde bureau – was al berekend op een eventuele ‘optopping’: het gebouw was sterk genoeg ontworpen om twee extra verdiepingen te kunnen dragen.  ‘Maar dat betrof alleen het gewicht en de windbelasting. We hebben toen geen rekening gehouden met de mogelijkheid dat er operatiekamers op zouden komen.’

OK’s stellen namelijk geheel eigen eisen, met name aan het trillingsniveau. Je moet er immers niet aan denken dat er net een chirurg bezig is met een microscopische ingreep aan bijvoorbeeld het oog, en er beneden net een busje over een drempel rijdt. Dat zou tot problemen kunnen leiden, stelt Roovers.  

 

Vering

Een oplossing was niet direct voorhanden, maar als eerste stap besloten de betrokken ingenieurs metingen te verrichten bij een aantal operatiekamers elders. Zo konden ze vaststellen wat een acceptabel trillingsniveau is. Daarop gingen ze aan het ontwerpen. ‘Er waren verschillende mogelijkheden: massa toevoegen, de huidige parkeergarage sterker maken of de opbouw op veren plaatsen. We hebben voor dat laatste gekozen.’

De nieuwe OK’s zijn gevestigd in een stijve constructie die is geplaatst op tientallen zware veren. ‘Net een waterbed’, zegt Roovers. ‘De trillingen van beneden in de garage worden niet meteen doorgegeven, maar worden gedempt.’ Voor de veren konden worden geplaatst, moest er uitgebreid reken- en simulatiewerk worden verricht. ‘In het midden is de belasting het zwaarst dus daar hebben we de meeste veren geplaatst.’ 

De oplossing werkt goed, stelt Roovers: de veren blijken de trillingen van de parkeergarage zelfs nog iets beter op te vangen dan was berekend. Dat maakt de oplossing ook voor andere projecten geschikt. ‘Het afveren van een ruimte is op zich niet nieuw’, zegt Roovers, ‘maar de combinatie van een parkeergarage en operatiekamers maakt dit echt spectaculair.’ 

 

Openingsbeeld: Royal HaskomingDHV