Studententeam Delft vestigt wereldrecord met waterstofauto
Het studententeam Eco-Runner van de TU Delft heeft een nieuw wereldrecord gevestigd met een zelfgebouwde auto die op waterstof rijdt. Vorige week reden de studenten 2488,5 kilometer op 950 gram waterstof. Dat is de langste afstand ooit met een waterstofauto afgelegd zonder te tanken.
Het vorige record lag op 2056 kilometer, en was in handen van de autofabrikant Toyota uit Japan.
Ter vergelijking: waterstofauto’s die in de handel zijn, zoals de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo, rijden in ideale omstandigheden respectievelijk 126 en 107 kilometer per kilogram waterstof, en rond de 700 kilometer op een volle tank.
Ontwerp
De waterstofauto uit Delft, de ECO XIII, is speciaal ontworpen om efficiënt te rijden. De luchtweerstand is laag, het gewicht van de complete auto is slechts 72 kilogram en een scherp afgestelde brandstofcel zorgt voor minder energieverlies bij de omzetting van waterstof in elektriciteit.
De studenten hielden een zuinige snelheid aan van 45 kilometer per uur – want hoe lang ze over hun rit zouden doen maakte voor de recordpoging niet uit. Uiteindelijk kostte het hen ruim drie dagen: de start was op vrijdag 23 juni om 9 uur ’s ochtends, het record werd gebroken op zondagavond, en daarna reed de auto nog pakweg 500 kilometer tot op maandagochtend de tank leeg was.
De rit
De rit ging over een testcircuit in het Duitse Immendingen, pakweg 70 kilometer ten noorden van Zürich. Helemaal probleemloos ging het niet. 'De dag voor de recordpoging waren er ineens een paar dingen mis met de auto, onder meer met de remmen', vertelt Eline Schwietert, PR-mamager van het team.
'De engineers hebben toen de hele dag en een groot deel van de nacht nog aan de auto gesleuteld, waardoor we met veel stress en weinig slaap aan de recordpoging begonnen.'
Toch lukte het. Het record zal worden opgenomen in het Guinness Book of Records.
Waterstof
Waterstof is een energiedrager: het wordt gemaakt uit water via elektrolyse, wat energie kost. Als het vervolgens weer met zuurstof reageert tot water komt er juist energie vrij. Dit is één van de manieren waarop overtollige zonne- of windenergie kan worden opgeslagen om die later pas te gebruiken.
Erg efficiënt zijn deze energie-omzettingen overigens niet. Bij het omzetten van elektriciteit in waterstof gaat doorgaans zo’n 25 procent van de energie verloren en bij het omzetten van waterstof naar elektriciteit nog eens 40 procent
Dat neemt niet weg dat waterstofauto’s door veel mensen als een zinvolle toevoeging worden gezien aan het toekomstige elektrische wagenpark.
Eco-Runner
Het studententeam Eco-Runner bestaat uit 24 studenten, die een jaar lang aan de auto hebben gewerkt. Komend studiejaar neemt een nieuwe lichting het stokje over. Doel van Eco-Runner is het efficiënter maken van de transportsector, bijvoorbeeld door over te stappen op brandstoffen zonder CO2-uitstoot, waaronder groene waterstof.
'Maar onze mening is dat de autoindustrie in zijn geheel ook moet kijken naar het ontwerp van de auto', zegt Schwietert. 'Want als er efficiënter gereden wordt, is er überhaupt minder brandstof nodig. En de auto's van nu worden juist steeds groter en zwaarder.'
Op dit moment is transport nog verantwoordelijk voor 25 procent van de totale uitstoot van broeikasgassen.
Openingsbeeld: Studententeam Eco-Runner, Delft