Het verplaatsen van grote en zware objecten in fabrieken kan een flinke uitdaging zijn. De Duitse startup FORMIC Transportsysteme biedt daarvoor een compacte en flexibel inzetbare transportmodule.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


De FORMIC-transportmodule is een soort miniuitvoering van de Self-Propelled Modular Trailer (SPMT) die al decennialang wordt gebruikt om extreem grote en zware objecten te transporteren, van industriële installaties tot complete gebouwen.

FORMIC Transportsysteme mikt echter op grote en zware machines in fabrieken die niet of moeilijk te verplaatsen zijn. Heftrucks of heavy-duty pompwagens schieten daarvoor tekort.



Flexibel inzetbaar

Het grote voordeel van de transportmodule is dat het systeem flexibel kan worden ingezet om zware objecten veilig en met veel precisie te kunnen vervoeren en verplaatsen.

Een enkele module heeft zes elektrisch aangedreven wielen en kan via een centraal krikpunt maximaal 2,5 ton tillen. Tot vijftien modulen kunnen samen maximaal 37,5 ton verplaatsen. De enige beperking is dat er minimaal 25 millimeter ruimte nodig is onder het te vervoeren object; anders past de transportmodule er niet onder.



Semiautomatisch

Het systeem werkt semiautomatisch. Elke module is uitgerust met camera’s en radiografische besturing om tijdens het bewegen ten opzichte van elkaar de juiste positie aan te houden.

De modulen worden als een geheel door een menselijke bestuurder aangestuurd. Tijdens het manoeuvreren draait elke module om het krikpunt. De wielen zijn verend opgehangen om over kleine oneffenheden op fabrieksvloeren te kunnen heenrijden terwijl de module stabiel blijft.

FORMIC Transportsysteme, dat gelieerd is aan het Karlsruher Institut für Technologie (KIT), wil de transportmodules later dit jaar op de markt brengen.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Markus Breig, KIT