ÂStapsgewijs autonoom het verkeer in
Het Nederlandse 2getthere is druk bezig om zijn autonome elektrische shuttles op de openbare weg te laten rijden, zonder bestuurder die eventueel in kan grijpen. ‘Stap voor stap verhogen we de complexiteit die dat oproept’, zegt Sjoerd van der Zwaan.
Het Utrechtse bedrijf 2getthere noteerde afgelopen maand verschillende contracten. In Capelle aan den IJssel, bij het kantorenpark Rivium, gaat Connexxion met het materieel van 2getthere vervoer verzorgen over de openbare weg naar de halte van de waterbus aan de Maas. Op de Nanyang Technological University van Singapore komt autonoom vervoer op de campus, tussen de fietsers en voetgangers. En in Brussel gaat 2getthere het transport tussen de luchthaven en het langparkeerterrein verzorgen, een route met ook ander gemotoriseerd verkeer. Het gaat steeds om projecten die eerst een uitgebreide testfase zullen doorlopen en over zo’n drie jaar daadwerkelijk hun beslag krijgen.
Nieuwe fase
2getthere komt hiermee in een nieuwe fase. Tot nu toe was het bedrijf vooral bekend van shuttles op aparte wegen, zoals tussen metrostation Kralingse Zoom en kantorenpark Rivium, en van de shuttles in de modelstad Masdar City in Abu Dhabi. Daarnaast verzorgt het binnenkort het transport van het Blue Waters-eilandproject in Dubai naar het metronet van de stad. ‘We rijden daar op een gescheiden baan. Dat betekent dat onze sensoren alleen in de gaten hoeven te houden of er niet voor of vlak naast het voertuig een object is waarvoor het eventueel moet stoppen.’ Rijden tussen ander verkeer is ingewikkelder. ‘Het betekent dat het voertuig ook moet kunnen voorspellen wat de andere weggebruikers gaan doen en zich daaraan moet kunnen aanpassen.’
Van der Zwaan benadrukt 2getthere’s aanpak van stapsgewijze ontwikkeling. ‘In gemotoriseerd verkeer begeven we ons eerst op een enkele rijbaan waar de auto’s alleen achter elkaar kunnen rijden. Pas later kunnen de auto’s ook inhalen of ingehaald worden.’
Zonder bestuurder
Die benadering verschilt nogal van bijvoorbeeld die van Waymo (Google). Dat heeft zijn autonome auto’s al miljoenen kilometers in gewoon verkeer laten afleggen. ‘Zij moeten altijd een bestuurder aan boord hebben waarop kan worden teruggevallen. Ook zijn ze nog experimenteel, terwijl wij een concrete, commerciële lijndienst gaan verzorgen, zonder bestuurder.’
2getthere beschikt inmiddels over een nieuwe-generatie-voertuig met plaats voor 8 tot 24 personen, dat op de genoemde trajecten wordt ingezet. Vanaf zomer volgend jaar zal dit voertuig ook op het bestaande traject naar Rivium heen en weer gaan rijden.
Openingsfoto: de nieuwe shuttle van 2getthere.