Software-update verbetert remgedrag Tesla
De Amerikaanse consumentenbond heeft ontdekt dat de Tesla Model 3 na een software-update een 6 m kortere remweg heeft gekregen, bij voluit remmen bij 97 km/h. Het is voor het eerst dat het fysieke rijgedrag van een auto verandert door een software-update van afstand.
De betaalbare middenklasser van Tesla, de Model 3, komt in de VS mondjesmaat voor consumenten beschikbaar. Het bedrijf komt veel in het nieuws met de grote problemen die het heeft met het opschalen van de productie (lees: ‘Trubbels bij productie 'betaalbare' Tesla’).
Maar het bedrijf zal ook onaangenaam verrast zijn door de testresultaten die de website Consumer Reports – van de Amerikaanse consumentenbond – recent publiceerde. Bij een snelheid van 97 km/h (60 mijl per uur) had de wagen 46,3 m nodig om tot stilstand te komen (152 voet). De remweg van de Model 3 bleek aanzienlijk langer te zijn dan van vergelijkbare wagens. Tesla-baas Elon Musk reageerde meteen en beloofde dat zijn bedrijf met een oplossing zou komen.
Die is er nu, meldt Consumer Reports. Na een over-the-air (draadloze) software-update remt de wagen voortaan bij dezelfde snelheid binnen 40,5 m (133 voet), een verbetering van 6 m. Deze remweg is nu wel vergelijkbaar met vele andere luxe middenklassers, schrijft Consumer Reports. De software-update heeft dus iets veranderd, zodat de auto voortaan iets steviger kan remmen. Daarmee is de Tesla dus veiliger geworden.
Van afstand aangepast
Maar hoe bijzonder is het dat de remweg van een auto van afstand aangepast kan worden? ‘Ik vind het vooral opvallend dat een systeem dat bijzonder kritisch is voor de veiligheid – het remmen – van afstand kan worden geüpdated’, zegt Igo Besselink, universitair docent Vehicle Dynamics aan de TU Eindhoven. ‘We zien al dat autobouwers updates doorvoeren die het gedrag van de auto verbeteren. Zo kan Volvo bij nieuwere types de motorsoftware aanpassen. Maar dit gebeurt tijdens een servicebeurt in de garage. Tesla was de eerste die updates draadloos ging uitvoeren.’
Warme remschijven
Maar wat heeft Tesla eigenlijk aangepast? Een woordvoerder zei tegen Consumer Reports dat de software voor het ABS (anti-lock braking system) is aangepast om het ook onder uiteenlopende weersomstandigheden goed te blijven doen. Besselink: ‘Ik kan natuurlijk niet in de software kijken, maar het zou kunnen dat de oorspronkelijke software niet goed omging met veranderende omstandigheden, zoals het warm worden van de remschijven na een paar keer remmen. Een update kan dit hebben verbeterd.’
ABS is een systeem dat ervoor zorgt dat bij het remmen de wielen niet volledig blokkeren. De wrijving tussen band en wegdek heeft een piek bij een bepaalde mate van slippen. Het systeem streeft ernaar om zo dicht mogelijk bij die piek te blijven, zodat de auto niet voluit gaat slippen, maar juist zo snel mogelijk remt.
Steeds beter
Van alle autobouwers is Tesla veruit het verste met het draadloos updaten van zijn auto’s. Het bedrijf stuurt al jaren om de zoveel tijd updates, die bijvoorbeeld de Autopilot-functie verbeteren of het besturingsscherm gebruiksvriendelijker maken. Dit is handig, omdat de Tesla die je ooit kocht, dan steeds een stukje beter wordt.
Maar dit onzichtbaar updaten kan ook onverwachte neveneffecten hebben. Want als Tesla blijkbaar zo diep kan ingrijpen op de systemen van zijn auto’s dat het zelfs het rijgedrag kan aanpassen, zou dit Teslabezitters ook onzeker kunnen maken, zoals The Verge hier beschrijft.
Een paar weken geleden meldde iemand op een Tesla-forum dat hij vermoedde dat zijn auto na een software-update minder fel optrok. ‘Ik word niet meer zo in mijn stoel gedrukt als eerst!’ Weliswaar ontkende Tesla tegen The Verge dat dit kan, maar de geest is uit de fles. Met een Tesla koop je blijkbaar een auto waarvan de rijeigenschappen ongevraagd en ongepland veranderd kunnen worden door de fabrikant. Zijn we bij onze smartphones inmiddels gewend aan dit gegeven, voor auto’s is dit nog erg wennen.
Openingsfoto: een Tesla Model 3 op de autobeurs in Genève, maart 2018. Bron Alexander Migl / CC BY-SA 4.0