Drukte is leuk, topdrukte kan gevaarlijk zijn. Ingenieursbureau Sweco ontwikkelde een systeem dat helpt om verwachte bezoekersstromen te spreiden.
 

Dit is een van inzendingen voor De Vernufteling 2023, de jaarlijkse prijs die Koninklijke NLingenieurs in samenwerking met De Ingenieur uitreikt aan het advies- of ingenieursbureau met het meest vindingrijke project. Naast een prijs van een vakjury is er ook een publieksprijs. Hiervoor kunt u meestemmen van 13 april tot en met 4 mei 2023. Een overzicht van alle inzendingen vindt u in ons dossier De Vernufteling 2023.


Soms zijn er dagen dat het lijkt alsof iedereen erop uit trekt – en allemaal naar dezelfde plek. Drukte kan gezellig zijn, maar ook riskant en het spreiden van bezoekers kan dan gewenst zijn. Dan is het handig om tijdig inzicht te hebben in de verwachte stroom aan bezoekers.

Samen met een groot aantal partners ontwikkelde Sweco het multimediale dashboard CROMAS (dat staat voor CROwd MAnagement Systeem), waarin verschillende informatiestromen zijn gekoppeld en dat de gebruiker informatie geeft over de actuele én de verwachte drukte in een gebied – of dat nu het strand is, de Amsterdamse Kalverstraat op zaterdag of een festivalterrein.


Multimodaal dynamisch dashboard

Door vooraf bepaalde grenswaarden vast te stellen, kan CROMAS ook helpen om automatisch bezoekersstromen te sturen – door bijvoorbeeld een ander vertrekmoment aan te raden.

‘We brengen alle beschikbare data samen in één multimodaal dynamisch dashboard’, legt projectleider Merel Rozier uit. ‘Zo kun je drukte en beweging niet alleen live zien, maar door de bundeling van actuele en historische data en algoritmen kun je ze ook voorspellen.’


Toegevoegde waarde

Het praktische nut van CROMAS is groot: beveiliger, boa’s en politiemensen kunnen strategischer worden ingezet als tijdig duidelijk is hoe druk het ergens wordt.

Volgens Sweco is CROMAS behalve voor evenementen ook van toegevoegde waarde bij maatschappelijke uitdagingen met een meer structureel karakter. Moet een woonwijk verdichten en kan de infrastructuur niet direct evenredig meegroeien met de bevolkingsaanwas, dan kan het systeem helpe om de bestaande infrastructuur slimmer te gebruiken, bijvoorbeeld door de bewoners dagelijks een reisadvies te sturen.


Beeld: Sweco